آشنایی با عملکرد سیستم ترمز خودرو و انواع آن

به گزارش پی سی باران، آیا با عملکرد سیستم ترمز خودرو آشنایی دارید؟ سیستم ترمز خودرو به عنوان یکی از مهم ترین بخش های آن از همان ابتدای فراوری خودرو موردتوجه طراحان بوده است. به هر حال هر وسیله نقلیه ای احتیاج به یک اهرم برای توقف دارد. این موضوع شاید درمورد خودروهای اولیه خیلی به صورت پیچیده و خاص مدنظر نبود، اما با پیشرفت تکنولوژی و با اضافه شدن سرعت به عنوان یک شاخصه مهم در خودرو بیشتر از قبل اهمیت پیدا کرد.

آشنایی با عملکرد سیستم ترمز خودرو و انواع آن

این روزها تمرکز بر روی طراحی و تنوع دادن به سیستم های ترمز و پایداری خودرو تبدیل به یکی از دغدغه های طراحان خودرو شده است. سیستم ترمز خودرو اکنون به عنوان یکی از آپشن های مهم در بخش ایمنی خودرو است.

سیستم ترمز خودرو کارکرد خاص خودش را دارد. در این مطلب به معرفی انواع سیستم ترمز خودرو و نحوه عملکرد آن خواهیم پرداخت.

سیستم ترمز خودرو چه کار می نماید؟

سیستم ترمز خودرو به این صورت است که با یاری آن و به وسیله ایجاد اصطکاک در چرخ های خودرو، از سرعت خودرو کم و در نهایت متوقف می گردد. نحوه عملکرد سیستم ترمز خودرو به این گونه است که علاوه بر توقف ماشین، در هندلینگ و حفظ تعادل آن هم مؤثر است؛ به خصوص در شرایط سخت آب وهوایی و در جاده های لغزنده و پرپیچ و خم سیستم ترمز خودرو برای حفظ تعادل به یاری راننده می آید.

انواع سیستم ترمز خودرو معمولاً با یاری روغن کار می نماید. استفاده از روغن به علت سیال بودن آن است؛ یعنی وقتی فشار به محفظه مایع وارد می گردد، با جابه جا شدن این مایع، فشار به بخش های دیگر منتقل می گردد. همین موضوع باعث شد که طراحان خودرو از روغن موتور برای کم کردن میزان سرعت و بالا بردن میزان اصطکاک در چرخ ها استفاده نمایند.

نحوه عملکرد سیستم ترمز خودرو

ترمز خودرو با یاری فشردن پدال ترمز به کار خواهد افتاد. نحوه عملکرد سیستم ترمز به این صورت است که وقتی راننده پای خود را روی پدال ترمز می گذارد، نیرویی که بر اثر این فشار ایجاد می گردد، به وسیله یک سیال به ترمزهایی منتقل می گردد که در چرخ های خودرو قرار گرفته است.

باتوجه به وزن خودرو و البته سرعتی که خودرو دارد، طبیعی است که فقط با قدرت پای راننده خودرو متوقف نگردد. درواقع باید این نیرو با یاری بخش های دیگر زیاد گردد تا خودرو متوقف گردد. به این منظور متخصصان از اصول مکانیکی (اهرم) و فیزیکی و افزایش نیروی هیدرولیکی برای افزایش نیروی پای راننده استفاده نموده اند. در واقع نیروی پای راننده به یک سر اهرم فشار می آورد و سر دیگر قدرت را به چرخ ها منتقل می نماید. این نیرو با یاری مایع سیال که همان روغن ترمز است، بیشتر شده و باعث ترمزگیری در چرخ ها می گردد. درواقع با یاری تمامی این اصول مکانیکی و فیزیکی، می توان فهمید که چگونه قدرت کم پای راننده در شرایط سرعت زیاد یا شرایط خاص رانندگی، می تواند یک خودروی سنگین را وادار به توقف کند.

نوترین آگهی های خودرو

انواع سیستم ترمز خودرو

در دنیای مدرن خودروسازی، سال هاست که پیشرفت های زیادی در طراحی و ساخت ترمزهای نو و سیستم های پایداری متنوع انجام می گردد. در مجموع اگر بخواهیم ترمزها را به چند دسته تقسیم کنیم، باید از موارد زیر نام ببریم:

1. ترمز مکانیکی

یکی از انواع سیستم ترمز خودرو، نوع مکانیکی است. ترمزهای مکانیکی همان مدل ترمز کلاسیک و قدیمی ای است که همه آن را می شناسیم و بر روی تمامی خودروهای قدیمی هم وجود دارد. یعنی نیروی پای راننده با یاری قطعات مکانیکی به چرخ های خودرو منتقل می گردد و آن را متوقف می نماید. همان طور که گفتیم این سیستم روی خودروهای قدیمی بیشتر دیده می گردد.

2. ترمز هیدرولیکی

ترمز هیدرولیکی در خودروهای امروزی بیشتر دیده می گردد. در این نوع سیستم ترمز خودرو بعد از اینکه راننده پدال را فشار داد، روغن موتور به پیستون چرخ ها منتقل و در این قسمت اصطکاک ایجاد می گردد. این اصطکاک باعث متوقف شدن خودرو می گردد.

3. ترمز خلأ

در این نوع سیستم ترمز خودرو و در داخل لوله های ترمز چیزی وجود ندارد؛ یعنی خلأ کامل. این خلأ باعث ایجاد اصطکاک و ترمز می گردد. این سیستم ترمز را در قطارها بیشتر می بینیم.

4. ترمز هوایی یا پنوماتیکی

این مورد از انواع سیستم ترمز خودرو ماده سیال استفاده شده هوای فشرده است. کمپرسورها این هوا را فراوری می نمایند. این سیستم ترمز در خودروهای سنگین استفاده می گردد. در خودروهایی مانند کامیون یا اتوبوس سیستم ترمز هیدرولیکی اصلاً پاسخگو نیست.

5. ترمز الکتریکی

این ترمز همان طور که از نامش هم پیداست، مخصوص خودروهای برقی است. ترمزهای الکتریکی 3 دسته هستند:

  • ترمز پلاگین: در این مدل بعد از فشردن پدال موتور به صورت برعکس حرکت می نماید و خودرو متوقف می گردد.
  • ترمز بازیاب انرژی: در این مدل بعد از فشردن پدال ترمز، موتور به صورت ژنراتوری کار می نماید و انرژی حرکتی چرخ ها را به خود جذب می نماید و خودرو متوقف می گردد.
  • ترمز مقاومتی یا رپوستاتیکی: در این سیستم در مدار ترمز، از یک مقاومت متغیر استفاده می گردد.

6. ترمز مغناطیسی

در این نوع سیستم ترمز از یک آهنربای مغناطیسی استفاده می گردد. درواقع این آهنربا یک میدان مغناطیسی ایجاد می نماید و با یاری آن نیروی واردشده به پدال را به چرخ ها منتقل می نماید. این روش البته فعلاً در خودروهای خاصی استفاده می گردد و خیلی رایج نیست.

ABS و دیگر سیستم های یاریی ترمز چیست؟

ترمز ضدقفل یا ABS رایج ترین سیستم ترمز در خودروهای امروزی است. در هنگام ترمز کردن خودرو، ممکن است که چرخ های آن قفل گردد. در این صورت، کنترل خودرو سخت می گردد و ممکن است منحرف گردد. سیستم ترمز ضدقفل به این منظور وارد عمل می گردد. با یاری این سیستم وقتی راننده پدال ترمز را فشار می دهد، سیستم ضدقفل باعث می گردد که فشار روغن برای لحظاتی از روی چرخ برداشته و سپس دوباره فشار وارد گردد. در این صورت، چرخ ها قفل نمی گردد و خودرو تعادلش را از دست نمی دهد.

سیستم ترمز خودرو از چه بخش هایی تشکیل شده است؟

سیستم ترمز خودرو از بخش های مختلفی تشکیل شده است. 2 بخش اصلی سیستم ترمز شامل سیلندر اصلی و مکانیسم های ترمز دیسکی یا کاسه ای در چرخ هاست. بخش های کوچک تر سیستم ترمز شامل این قطعات است:

  • پدال ترمز
  • بوستر ترمز
  • سیلندر اصلی ترمز
  • مخزن
  • لوله های رابط
  • لنت ترمز
  • دیسک
  • تشتک های عقب و جلو
  • فنر برگردان پیستون
  • سوپاپ کنترل فشار
  • مجرای روی سیلندر
  • کاسه چرخ در ترمز کاسه ای
  • ترمز دستی
  • کلید چراغ ترمز
  • کفشک های ترمز کاسه ای
  • پیچ های سیلندر ترمز کوتاه و بلند، پیچ هواگیری سیلندر ترمز چرخ عقب و جلو
  • فنر پدال کلاچ
  • شیلنگ بوستر ترمز ABS

ترمز دیسکی بهتر است یا کاسه ای؟

تمامی خودروها یا دارای سیستم ترمز دیسکی هستند یا کاسه ای. این ترمز دیسکی و کاسه ای مربوط به چرخ های خودرو است و ربطی به کل سیستم ترمز خودرو ندارد. ترمز دیسکی و کاسه ای ساختار و عملکرد متفاوتی دارند.

  • ترمز های کاسه ای به توپی چرخ وصل می گردد و همراه با حرکت لاستیک ها می چرخد. هنگام ترمزگیری، قطعات کفشکی این ترمزها به کاسه ترمز ساییده و با ایجاد اصطکاک باعث توقف خودرو می گردد.
  • در ترمز دیسکی به جای کاسه ترمز، دیسک چرخان وجود دارد و به جای کفشک هم لنت ترمز. این دیسک در هنگام حرکت چرخ همراه با آن حرکت می نماید. در هنگام ترمزگیری، این لنت ها به دیسک ترمز فشار می آورد و خودرو را متوقف می نماید. ترمزهای دیسکی گران تر از مدل کاسه ای است و عملکرد بهتری هم دارد.

آشنایی با ترمز دیسکی

ترمزهای دیسکی رایج ترین و برترین ترمزها در خودروهای امروزی است. ترمز دیسکی اولین بار برای چرخ های جلو استفاده شد و سپس به چرخ های عقب هم وارد شد. این روزها در خودروهای نو از ترمزهای دیسکی خنک شونده استفاده می نمایند. در این ترمزها قابلیتی وجود دارد که بعد از ترمز گیری، مقداری از گرمای ایجادشده با هوای اطراف ترکیب و باعث خنک شدن دیسک و کالیبر ترمز می گردد.

مزایای ترمز دیسکی

ترمزهای دیسکی صدای کمی دارند و گرمای کمی هم جذب می نمایند. در هر 2 لنت ترمز میزان ساییدگی به یک میزان است. شتاب منفی این ترمزها هم بیشتر از ترمزهای کاسه ای است. در طول زمان ترمز هم کیفیت ترمز به یک میزان است و تغییر نمی نماید.

معایب ترمز دیسکی

ترمزهای دیسکی نسبت به ترمزهای کاسه ای گران تر است. به علاوه این ترمزها نسبت به گرد و غبار و رطوبت حساس است و نگهداری خاصی را می طلبد. از طرف دیگر برای ترمزگیری هم به نیروی بیشتری احتیاج دارد.

انواع ترمز دیسکی

ترمزهای دیسکی انواع مختلفی دارند که در ادامه همین مطلب آن ها را به شما معرفی می کنیم و توضیحات کاملی از آن ها را در اختیارتان قرار می دهیم.

1. ترمز دیسکی ارگانیک

در این نوع سیستم ترمز خودرو لنت ها از الیاف مصنوعی مانند لاستیک، شیشه، کولار یا رزین ساخته شده است. در ترمز دیسکی ارگانیک از آزبست که ماده ای مضر برای طبیعت است، استفاده نمی گردد. صدای این نوع سیستم ترمز کم است، اما با توجه به مواد استفاده شده در آن عمر کوتاهی هم دارد.

2. ترمز دیسکی فلزی و نیمه فلزی

این ترمز کاربرد بیشتری دارد و در ساخت آن از تراشه های فلزی مانند مس، فولاد، برنج، آهن و گرافیت همراه با رزی استفاده می گردد. در واقع رزین این تراشه ها را به هم می چسباند و یک لنت می سازد.

3. ترمز دیسکی سرامیکی

ترمزهای سرامیکی هم سبک است و هم عمر زیادی دارد. در ساخت این ترمزها از الیاف سرامیک همراه با مواد چسباننده و کمی الیاف مس استفاده می گردد. این نوع ترمز را در خودروهای اسپرت و مسابقه ای زیاد می بینیم. این نوع از انواع سیستم ترمز معمولاً به علت قیمت زیادی که دارد، در خودروهای معمولی استفاده نمی گردد.

خرید و فروش لوازم جانبی و قطعات یدکی خودرو

در این مطلب سعی کردیم به آنالیز عملکرد سیستم ترمز خودرو و انواع آن بپردازیم. اگر از این مقاله لذت بردید و تصور می کنید که برایتان مفید بوده، پیشنهاد می کنیم مقاله دیگر ما درباره سیستم تعلیق خودرو را هم مطالعه کنید.

نوترین آگهی های خودرو
منبع: بلاگ دیوار
انتشار: 23 اردیبهشت 1402 بروزرسانی: 23 اردیبهشت 1402 گردآورنده: pcbaran.ir شناسه مطلب: 1657

به "آشنایی با عملکرد سیستم ترمز خودرو و انواع آن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آشنایی با عملکرد سیستم ترمز خودرو و انواع آن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید