آنالیز تاریخچه ب ام و سری 3 نسل E21 در ایران
به گزارش پی سی باران، یکی از شناخته شده ترین و محبوب ترین محصولات ب ام و در ایران، ب ام و سری 3 است. این خودرو که تا مدت ها کوچکترین مدل این خودروساز آلمانی بود، برای اولین بار در سال 1975 به عنوان جانشین سری محبوب 02 معرفی گردید و تا به امروز 7 نسل از آن عرضه شده است. معرفی ب ام و سری 3 به ایران نیز همزمان با سایر نقاط دنیا در سال 1354 رخ داد.

در این مطلب به طور خلاصه به ویژگی ها و تاریخچه نسل اول این مدل که با کد E21 شناخته می گردد، می پردازیم.
بیشتر بخوانید: خرید و فروش ب ام و سری 3 سدان
شروع ب ام و سری 3 نسل E21 در ایران
شرکت وهابزادگان (واصاتو) که در دوران پیش از انقلاب به عنوان نماینده رسمی محصولات ب ام و در ایران فعال بود، از همان ابتدای عرضه جهانی سری E21، این مدل را به بازار کشورمان معرفی کرد. در عین حال، بخشی از واردات این مدل به بازار ایران به خودروهایی که به وسیله دانشجویان و گردشگر های ایرانی به کشور آورده می شدند، اختصاص داشت.
بیشتر نمونه های وارد شده به ایران از نوع 320 (پیشرانه 2 لیتری 4 سیلندر با کد M10) بودند که سبب شده تا E21 در ایران بیشتر با نام ب ام و 320 شناخته گردد، هرچند در این بین تعدادی از انواع 315، 316، 318 و گونه 6 سیلندر 320 (مشهور به 320/6) نیز دیده می شوند. در دهه پنجاه قیمت میانگین این مدل ب ام و در کشورمان بین 70 تا 110 هزار تومان بوده است.
پس از پیروزی انقلاب و با قطع واردات رسمی خودرو به ایران و تعطیلی شرکت واصاتو، واردات رسمی E21 نیز همچون سایر محصولات ب ام و به کشور قطع شد. با این حال تعداد انگشت شماری از انواع فراوری شده بین سال های 1979 تا 1983 نیز وارد شده است که بعضا در قالب اتومبیل های سفارتی و گاهی به طور شخصی و دانشجویی وارد کشور شده اند.
بیشتر E21 های ایران از نوع سفارش اروپا با سپرهای کوتاه تر هستند، اما تعداد نمونه های بازار آمریکا مشهور به سپر آمریکایی نیز چندان کم نیست. علاوه بر این، تعداد انگشت شماری از نمونه تارگا مشهور به Baur نیز به ایران وارد شده که با توجه به فراوری تنها 4595 دستگاه از آن، این مدل را خاص ترین نمونه این نسل از سری 3 در ایران ساخته است. متاسفانه با توجه به هزینه بالای گمرکی برای خودروهای آپشن دار در دهه پنجاه، بیشتر E21های کشورمان از نظر امکانات رفاهی چندان تعریفی ندارند، هرچند نمونه های کولردار و با رینگ اسپرت و مواردی از این دست وجود دارند.
بیشتر بخوانید: آنالیز لامبورگینی کونتاش؛ در ستایش زیبایی
نمای داخلی ب ام و سری 3 نسل E21
اسکلت ب ام و سری 3 نسل E21
قبلی 1 از 3 بعدی
در دهه های 60 و 70 خورشیدی، این مدل ب ام و هنوز هم حرف هایی برای گفتن داشت و یکی از خودروهای معقول بازار کشورمان بود و در مسابقات اتومبیلرانی پیست های ارم و آزادی نیز حضوری پررنگ و موفقیت آمیز داشت. با این حال بخشی از E21های بازار ایران به خاطر تصادف های شدید، پوسیدگی، خرابی های فنی و کم لطفی بعضی مالکین در این دوران و اوایل دهه 80 نابود شدند. به تدریج و از اواخر دهه هشتاد، E21 به یکی از خودروهای نسبتا کم دردسر کلاسیک و محبوب آلمانی بدل شده است که با توجه به دو درب بودن و ظاهر جذابش، مورد توجه بسیاری از علاقمندان است.
مهم ترین مشکل ب ام و سری 3 نسل E21 در ایران، همچون سایر خودروهای کلاسیک، کمبود قطعات، خصوصا در بخش تزئینات است. بنابراین، بهتر است هنگام خرید این خودرو، در پی نمونه هایی باشید که از نظر قطعات ظاهری کسری نداشته باشند. امروزه قیمت داشبورد سالم بدون ترک، بخش وسطی سپر جلو (اروپایی)، رینگ اصلی آلپینا، کاپوت سالم بدون ضربه و بعضی لوازم دیگر بسیار بالا رفته است. به هنگان خرید نیز آنالیز مواردی نظیر پوسیدگی بدنه (خصوصا گلگیر جلو، کف پایی و پالانی)، بوش و روغن سوزی موتور حیاتی است.
بخش کلاسیک شرکت سرویس دهنده به خودروهای ب ام و در ایران اعلام نموده که برنامه واردات قطعات محصولات کلاسیک این کمپانی را دارد. در این صورت احتمالا امکان واردات قطعات فنی و تزئینی در تیراژی بالاتر در سال های آینده وجود دارد.
به طور خلاصه ب ام و سری 3 نسل E21 یکی از کم دردسرترین محصولات کلاسیک ب ام و است که در صورت انتخاب درست و نگهداری مناسب، می تواند لذت سواری، جذابیت ظاهری و حال و هوای یک کلاسیک دوست داشتنی آلمانی را در کنار هم ارائه کند.
***
شما می توانید آگهی های خرید و فروش انواع خودروهای کلاسیک و قدیمی را در بخش آگهی های خودروی سایت خبرنگاران مشاهده کنید.
منبع: بلاگ دیوار