گاف ها و اشتباهات وحشتناک سریال افرا ، اشتباه بزرگ صدا و سیما !

به گزارش پی سی باران، خبرنگاران: این روزها شاهد پخش سریالی از شبکه یک سیما هستیم که ضمن پرداختن به مسائل محیط بانان، اشاره ای هم به مناسبات خانوادگی دارد.

گاف ها و اشتباهات وحشتناک سریال افرا ، اشتباه بزرگ صدا و سیما !

سریال افرا این روزها از تلوزیون پخش می گردد. سریال افرا مخاطبان زیادی را جذب نموده است. سریال افرا هر شب ساعت 22:15 پخش می گردد. سریال افرا روایت زندگی مسعود و مهتاب در آستانه طلاق هستند. سریال افرا نظرات زیادی را به همراه داشته است.

به گزارش خبرنگاران، در سریال افرا که هر شب ساعت 22:15 روی آنتن می رود، مسعود و مهتاب در آستانه طلاق هستند، حاج محمود فروزش برای آزادی پسرش دست به هر کاری می زند، مائده داغدار پیمان است که تصمیم به ازدواج با او داشته ، وحید فقط در پی انتقام است به هر قیمتی و... . در این بین، نظرسنجی مرکز تحقیقات درباره سریال های سیما در نیمه دوم شهریور 1400 نشان می دهد، مجموعه تلویزیونی افرا از شبکه یک با 43.8 درصد مخاطب و کسب رضایت در حد زیاد 86.2 درصدی پربیننده تر از دیگر مجموعه های تلویزیونی در صدر سریال های سیما قرار گرفته است.(منبع خبر: خبرگزاری صداوسیما). رفتارهای شخصیت های سریال افرا، پربیننده ترین مجموعه تلویزیونی این شب ها می تواند مایه عبرت برای مخاطبانش باشد، به همین علت در ادامه نگاهی روان شناسانه به رفتار شخصیت های این سریال خواهیم داشت.

کاش به تاثیرات روان شناختی سریال ها توجه گردد

قبل از ورود به موضوع اصلی، ضروری است اشاره کنم هرچند ممکن است از نگاه هنری، ماهیت درام یکی از تکنیک های جذب مخاطب محسوب گردد ولی از رویکرد روان شناختی، این استفاده به اسم یکی از جنبه های تاثیرگذار بر مخاطب جای بحث دارد. در بحث پرداختن به موضوعات خانوادگی به علت پیچیدگی های خاص این حوزه و زوایای مختلف روان شناختی حاکم بر آن، این احتیاج همیشه وجود دارد که بازخوردهای مثبت و منفی آن بیشتر مدنظر قرار گیرد. حضور نداشتن کارشناس مسائل روان شناختی و توجه به پیچیدگی های جامعه شناسی به اسم یکی از خلأ های موجود در فرایند فراوری محتوا همیشه مدنظر کارشناسان بوده و شایسته است مسئولان مربوط و فراوریکنندگان مجموعه های تلویزیونی و سینمایی به آن توجه بیشتری داشته باشند چراکه عاقبت این شخصیت ها باید معطوف به رفتارهایشان باشد تا تاثیر نامناسبی روی مخاطب نگذارد.

پدر مسعود همه چیز دان و مغرور

یکی از افرادی که در این اثر به اسم فرد همه چیز دان مورد توجه قرار گرفته، مهدی سلطانی در نقش حاج محمود فروزش است. او در تمام لحظات فیلم، نوعی غرور و نگاه آمرانه را در ادبیات و رفتارش به نمایش می گذارد و در مناسبات خانوادگی حق تصمیم گیری برای همه اعضای خانواده را نزد خود محفوظ می داند. او از نقش پدری و بزرگ خاندان بودن، فقط همین قدر فهمیده که باید همه اعضای خانواده اش و حتی عروسش بدون هیچ اظهارنظری، بله قربان گوی او باشند. اتفاقی که به مرور باعث فاصله گرفتن او از دخترش، پسرش، عروسش و... شده است. باید توجه داشت که تاثیر تماشای این نقش می تواند به مثابه یک تیغ دولبه باشد و در عین حال که از یک سو ممکن است، برداشت های عبرت آموز برای بعضی از مخاطبان داشته باشد، به همان مقدار می تواند الگوبرداری گردد که در این حالت، دردسرساز خواهد شد.

مسعود و مهتاب تعارض های حل نشده بسیار

اولین نکته در زندگی مهتاب و مسعود که فقط ثبت شناسنامه ای طلاق شان مانده در صورتی که مهتاب باردار است، نوع ازدواج شان است که فارغ از اجباری بودن یا نبودن آن، چالش های زیادی تحت لوای رعایت نکردن اصل کفویت در زندگی آنان ایجاد نموده است. به طور طبیعی نادیده گرفتن بعضی از معیارهای انتخاب همسر، اشتباه در ارزیابی اندازه تفاهم و توجه نکردن به مواردی از قبیل نوع نگرش به زندگی، اهداف و برنامه ها، سلایق، انتظارات و دغدغه ها باعث بروز تعارض در زندگی مشترک آن ها شده است. این تعارضات اگر در حالی ایجاد گردد که زوج ها مهارت های لازم را در زمینه های گفت وگو و حل مسئله نداشته باشند، پیچیده تر و بغرنج تر می گردد. نپرداختن به راهکارهای علمی حل اختلافات این زوج و نادیده گرفتن مهارت آموزی یکی از ضعف های قابل ذکر در این سریال است که تحت تاثیر مسائل و درگیری های خواسته و ناخواسته فردی، اجتماعی و قانونی آنان قرار گرفته است.

وحید ناآشنایی با مهارت های زندگی

پژمان بازغی در این سریال نقش وحید را بازی می نماید، شخصیتی که شاید مخاطب نتواند با او به خوبی ارتباط برقرار کند. او زندگی را به کام خود، همسر، نوزاد، مادر، برادرش و... تلخ می نماید تا به هر قیمتی بتواند از مسعود انتقام بگیرد. آن چیزی که بیش از همه در شخصیت وحید به چشم می آید، ناآشنایی اش با مهارت های زندگی است. وحید برای همدلی با دیگران، یک گفت وگوی اصولی با مادر و خواهرش، کنترل خشم و... بارها و بارها در سکانس های مختلف این سریال به مشکل برمی خورد و نمی تواند آن ها را به درستی انجام دهد.

پرداختن به مفاهیم متضاد احتیاج به ملاحظات دارد

یکی از اتفاقاتی که در این سریال نوسانات زیادی در نگرش مخاطب ایجاد می نماید، پرداختن به مفاهیم متضادی از قبیل عشق و تنفر، مناسبات انسانی و رفتارهای غیراخلاقی، عواطف و احساسات در مقابل خشونت، جذابیت های بصری مربوط به لوکیشن های سریال در شمال کشور در مقابل محتوای غمگین سریال، تقابل اخلاقیات و باورهای انسانی با اهداف سودجویانه، حوادث ناگوار و... است که به اسم یک ریسک در این اثر می تواند قلمداد گردد. البته در یک نگاه کلی نمی توان آن را به اسم یک نقطه ضعف تلقی کرد و حتی ممکن است از منظر سینماگران این موضوع به اسم نقطه قوت تلقی گردد اما به تصویر کشیدن چنین مفاهیم متضادی احتیاج به یک سری ملاحظات دارد تا باعث آشفتگی روان بیننده بعد از تماشای آن نگردد. البته برای قضاوت اصولی تر، باید تا قسمت پایانی این سریال منتظر ماند...

منبع: خبرانلاین

این مطلب از صفحه وبگردی تهیه شده و فقط جنبه تفریح دارد

منبع: رکنا
انتشار: 16 اردیبهشت 1402 بروزرسانی: 16 اردیبهشت 1402 گردآورنده: pcbaran.ir شناسه مطلب: 768

به "گاف ها و اشتباهات وحشتناک سریال افرا ، اشتباه بزرگ صدا و سیما !" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گاف ها و اشتباهات وحشتناک سریال افرا ، اشتباه بزرگ صدا و سیما !"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید