آشنایی با انواع چای ها و انواع چای سیاه

به گزارش پی سی باران، انواع چای از یک گونه گیاه به نام کاملیا سیننسیس (Camellia sinensis) تهیه می شوند. اگرچه براساس نوع برگ های چای برداشت شده و مقدار اکسیداسیون یا فرآوری آن، چای به پنج نوع اصلی از جمله سیاه، سبز، اولونگ، سفید و پوئر دسته بندی می گردد. برخلاف بیشتر کشورهای غربی که بیشتر به نوشیدن قهوه عادت دارند، کشورها شرقی و انگلیسی ها چای را بیشتر می پسندند.

آشنایی با انواع چای ها و انواع چای سیاه

کشف اینکه کدام یک از انواع مختلف چای مورد علاقه شماست، به خودی خود می تواند یک سفر خوشمزه باشد. از چای سیاه گرفته تا چای های سفید و سبک و میوه ای، انواع مختلفی از این نوشیدنی آرام بخش وجود دارد که پیدا کردن نوعی که متناسب با سلیقه شما باشد، کار غیر ممکنی نیست. در اینجا انواع مختلف چای را معرفی می کنیم و توضیحات مختصری درباره هر یک از آن ها ارائه خواهیم داد.

انواع چای

چای سیاه

چای سیاه رایج ترین نوع چای است که 85 درصد از کل مصرف چای را در دنیا به خود اختصاص می دهد. چای سیاه کاملا اکسیده شده است و در مقایسه با سایر چای ها، رنگ تیره، طعم قوی تر و اندازه کافئین بالاتری دارد. اندازه کافئین موجود در چای سیاه نصف کافئین موجود در قهوه است. اغلب چای سیاه را می توان با شکر، شیر یا لیمو مصرف کرد و برخی از مزایای سلامتی آن مشابه انواع دیگر چای هاست. برخی مطالعات نشان داده اند که چای سیاه می تواند خطر سکته مغزی کاهش داده و کلسترول و فشار خون را تنظیم کند.

چای سبز

چای سبز چایی اکسید نشده است. پس از برداشتن چای سبز، سریعا برگ های آن را حرارت می دهند تا آنزیم هایی که باعث اکسیداسیون چای می شوند، از بین بفرایند. این کار اندازه زیادی از آنتی اکسیدان ها، ویتامین ها و مواد معدنی را که جزو فواید مختلف چای سبز هستند را حفظ می نماید. چای سبز به رنگ سبز مایل به زرد است و طعم علفی و ملایمی دارد. بهتر است این نوع از چای بدون هیچ گونه افزودنی مصرف گردد، با این حال برخی از افراد ترجیح دهند چای سبز را همراه با لیمو یا شیرین نماینده بنوشند. افزایش متابولیسم، پایین آمدن سطح کلسترول و کاهش خطر نارسایی قلبی، از ویژگی های مصرف چای سبز به شمار می رود.

چای سفید

چای سفید در مقایسه با چای های دیگر، کمتر فرآوری شده است. این چای از خشک کردن جوانه های باز نشده و برگ های جوان گیاه چای فراوری می گردد. چای سفید طعم ملایمی دارد و اندازه کافئین آن حتی از چای سبز نیز پایین تر است. آنتی اکسیدان های موجود در چای سفید بسیار بالاست و هیچ ماده افزودنی به آن اضافه نمی گردد.

چای اولونگ

چای اولونگ نیمه اکسیده شده است، بنابراین برگ را قبل از حرارت دادن برای جلوگیری از اکسیداسیون 2 تا 3 ساعت کنار می گذارند. اندازه اکسیداسیون روی طعم و ظاهر چای تأثیر می گذارد. اکسیداسیون طولانی تر منجر به تیره تر چای اولونگ می گردد که طعم آن را به چای سیاه نزدیکتر می نماید. این در حالیست که اکسیداسیون کوتاه تر باعث می گردد که این ماده از نظر ماهیت به چای سبز شباهت بیشتری پیدا کند. چای اولونگ به رنگ قهوه ای طلایی یا قهوه ای روشن است که طعم ملایم آن شباهتی به چای سیاه و سبز ندارد. برخی از مطالعات نشان می دهد که چای اولونگ می تواند به کاهش خطر دیابت یاری کند. به علاوه، این نوع چای طیف وسیعی از آنتی اکسیدان ها را داراست.

چای پوئر

چای پوئر نوعی دیگر از انواع چای است که از استان یونان چین می آید و به علت طعم خاکی آن شناخته شده است. این چای به جای بوته های چای از درختان چای وحشی تهیه می گردد. طی فرایندی برگ های خام این گیاه را فشرده نموده و سپس به وسیله تخمیر میکروبی آن ها را ذخیره می نمایند. بسته به اندازه اکسیداسیون مجاز در فرآیند، چای پوئرمی تواند به چای سیاه یا سبز شبیه می گردد. چای پوئر می تواند به هضم غذا یاری کند و بعلاوه دارای خاصیت ضد التهابی بوده که قادر است درد مفاصل را کاهش دهد. علاوه بر این، چای پوئر می تواند به هوشیاری ذهنی یاری کند.

چای ارل گری محبوب ترین نوع چای در بین انگلیسی هاست. این چای با افزودن عصاره ترنج به چای سیاه تهیه می گردد. اولین بار ارل گری در دهه 1800 فراوری شد تا عطر و طعم چای های مقرون به صرفه قیمت را از بین برده و به عنوان یک چای گران قیمت عرضه گردد. اگرچه بسیاری از قفسه های سوپر مارکت پر از انواع مقرون به صرفه قیمت این چای هستند، اما امروزه می توانید ارل گری ممتازی را بخرید که از ترکیب چای سیاه با برترین ترنج ایتالیایی فراوری شده است.

چای یاس (جاسمین)

چای یاس با عطر شکوفه های گل یاس همراه است. این نوع چای محبوب ترین چای معطر چین است و معمولا با چای سبز تهیه می گردد، اما از چای های سفید، اولونگ و سیاه نیز برای تهیه آن استفاده می نمایند. روش تزریق رایحه گل های گل یاس به چای بسیار پر زحمت است و چند روز طول می کشد. چای همراه با گل های یاس در یک اتاق مخصوص با رطوبت کنترل شده ذخیره می شوند. این کار شب هنگام انجام می گردد، چون گل های یاس که در طول شب شکوفه می دهند. این فرایند طی چند شب تکرار می گردد تا اندازه عطر مورد نظر به چای منتقل گردد.

چای ماسالا

چای ماسالا یک چای سیاه است که با ادویه های سنتی هند مثل هل، میخک، دارچین و زنجبیل مخلوط می گردد. معمولا این چای را با آب جوش، شیر، چای و ادویه جات تهیه می نمایند و از شکر برای شیرین کردن آن استفاده می نمایند. چای ماسالا پرطرفدارترین روش نوشیدن چای در هند است. با این حال همواره اینطور نبوده است. هنگامی که اولین بار در هند چای پرورش داده شد، این نوشیدنی محبوب چندانی در بین افراد محلی نداشت. از این رو برخی از فروشندگان هندی چای را به یک نوشیدنی محلی به نام kadha اضافه کردند کردند که شامل آب و شیر جوشانده شده با ادویه بود.

چای میوه ای

چای های میوه ای از میوه های فرآوری نشده و طبیعی تهیه می شوند. چای های میوه ای به طور طبیعی شیرین هستند و شیرینی اضافی به آن ها افزوده نشده است. این نوع چای ها از نظر آنتی اکسیدان و ویتامین C بسیار غنی هستند و هیچ گونه کافئینی در آن ها وجود ندارند، همین ویژگی باعث می گردد که به یک نوشیدنی ایده آل و آرام بخش قبل از خواب تبدیل شوند. بعلاوه، می توان از این چای ها برای تهیه آیس تی یا یخ چای استفاده کرد تا به یک جایگزین سالم برای نوشیدنی های گازدار و حتی برخی از آب میوه ها تبدیل شوند.

چای گیاهی (دمنوش گیاهی)

چای های گیاهی علاوه بر عطر و بوی فوق العاده و زیبایی طبیعی بسیاری از گل ها، دارای خاصیت درمانی و آرام بخش هستند. یکی از رایج ترین چای های گیاهی تهیه شده از گل، چای بابونه است که از گل های بابونه فراوری می شوند و به عنوان یک آنتی اکسیدان مؤثر عمل می نمایند. برخلاف قهوه و چای هایی نظیر چای سبز و سیاه، دمنوش ها فاقد کافئین هستند. اندازه آنتی اکسیدان و مواد معدنی موجود در این دمنوش ها به گیاهانی بستگی دارد که انتخاب می کنید. از انواع چای های گیاهی می توان به دمنوش آویشن، نعنا هندی، بابونه اشاره نمود.

شما می توانید برای خرید چای و دمنوش اینجا کلیک کنید.

منبع: اسنپ مارکت
انتشار: 25 اردیبهشت 1402 بروزرسانی: 25 اردیبهشت 1402 گردآورنده: pcbaran.ir شناسه مطلب: 2063

به "آشنایی با انواع چای ها و انواع چای سیاه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آشنایی با انواع چای ها و انواع چای سیاه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید