دریاچه اسکندرکول، نگینی در میان کوهستان های تاجیکستان

به گزارش پی سی باران، دریاچه اسکندرکول | Iskanderkul

سالانه صدها دنیاگرد خارجی و محلی از دریاچه اسکندرکول در تاجیکستان تماشا می نمایند که همین موضوع سبب شده تا دریاچه اسکندرکول به عنوان یکی از اصلی ترین جاذبه های دنیاگردی در کشور تاجیکستان به شمار برود. این دریاچه زیبا و دل فریب در منطقه کوهستانی فان قرار گرفته است و نام آن از اسکندر مقدونی گرفته شده است. در گذشته این رودخانه به عنوان زیباترین رودخانه اتحاد شوروی در بین عموم مردم دنیا شناخته می شده، اما امروز یکی از هیجان انگیزترین جاذبه های تاجیکستان است. در دریاچه اسکندرکول می توانید تنوع گیاهی و جانوری زیادی را مشاهده کنید. معمولا گونه های متنوعی از پرندگان در اطراف طبیعت منحصر به فرد این منطقه پرواز می نمایند. در این مطلب خبرنگاران می خواهد به اختصار درباره دریاچه اسکندرکول در کشور تاجیکستان صبحت کند؛ با ما همراه باشید.

دریاچه اسکندرکول، نگینی در میان کوهستان های تاجیکستان

همانطور که گفتیم یکی از مشهورترین جاذبه های تاجیکستان، دریاچه اسکندرکول است که در محدوده غرب تاجیکستان و در میان کوهستان های فان قرار گرفته است و مکانی زیبا برای گشت و گذار و سرگرمی در منطقه آسیا به شمار می رود. اگر به ارتفاع 2100 متری این کوهستان ها بروید، با دریاچه زیبا و مثلثی شکلی روبرو خواهید شد که وسعت آن به 3.4 کیلومتر مربع می رسد و دارای عمق 72 متری می باشد، نکته قابل توجه این است که غلظت مواد معدنی در آب این دریاچه بسیار بالاست،

فلسفه نام گذاری دریاچه اسکندرکول در تاجیکستان

قدمت دریاچه اسکندرکول به 2300 سال پیش بر می گردد. زمانی که اسکندر مقدونی، در حال لشکرکشی به هند بوده در میان های قاره آسیا به نزدیکی این دریاچه زیبا و فریبنده که می رسد به لشکریان خود دستور می دهند تا اقدام به برپایی اردو در این منطقه بنمایند. به گفته تاریخ نویسان اسکندر مقدونی به مقدار ای مجذوب این دریاچه می گردد که بارها برای تماشای دریاچه به نزدیکی آن رفته است. به همین علت نام وی بر روی این دریاچه تاجیکی قرار گرفته است. ضروری است بدانید که کول به زبان تاجیکستانی به معنای دریاچه است.

سرگرمیات ممکن در دریاچه اسکندرکول

جالب است بدانید که دریاچه اسکندرکول از ترکیب رودساراتوغ به وجود آمده و با سر ریز شدن در رود دیگری، نیز سبب تشکیل رود اسکندر می گردد. این رودخانه خود به رود دیگری می پیوندد که با هم رودخانه فان را تشکیل می دهند. اسکندرکول بر روی دامنه های شمالی رشته کوه گیسار واقع شده است و از جمله مرتفع ترین نقاط این کوهستان می باشد. این یعنی با سفر به این منطقه می توانید از سرگرمیاتی نظیر کوهنوردی، طبیعت گردی و با توجه به شرایط اقلیمی مناسب به تماشای گونه های مختلف پرندگان بپردازید. از جمله سرگرمیاتی که می توانید در این منطقه داشته باشید عبارتند از:

  • پیاده و کوهنوردی در محدوده دریاچه

همان طور که گفته شد، اسکندرکول، دریاچه ای کوهستانی است که بر روی رشته کوه گیسار واقع شده است. این یعنی فرصتی مناسب برای پیاده روی، گشت و گذار و کوه نوری پیش روی شما قرار گرفته است.

  • تماشای گونه های مختلف پرنده در اطراف دریاچه

در اطراف دریاچه زیبای اسکندر، پرندگان خاص و منحصر به فرد زیادی به چشم می خورند. اگه از آن دسته آدم های علاقه مند به حیات وحش هستید، خود را برای یک پرنده نگری تمام و عیار آماده کنید.

پرندگان و گیاهان دریاچه اسکندرکول

  • پوشش حیوانی، اطراف دریاچه اسکندرکول

دریاچه اسکندرکول به همراه زمین کوهستانی که در اطراف آن واقع شده است، در مجموع حدود 300 کیلومتر را در خاک تاجیکستان در برگرفته اند. این محدوده خود حفاظتگاهی طبیعی و منحصر به فرد در نظر گرفته می گردد، چرا که مجموعه ای بی نظیر از زیستگاه ها محسوب می گردد. سازمان بین المللی حفاظت از پرندگان، بیش از نیمی از این محدوده وسیع را به عنوان یک محل مناسب برای زندگی پرندگان شناسایی نموده است. به غیر از پرندگان مختلف، حیوانات بسیاری دیگری در اطراف دریاچه زندگی می نمایند که از آن جمله می توان به خرس، پلنگ برفی، کبک کوهی و بوقلمون وحشی اشاره نمود.

  • پوشش گیاهی، اطراف دریاچه اسکندرکول

پوشش هایی گیاهی بی نظیر در اطراف دریاچه زیبا و فریبنده اسکندرکول وجود دارد، که شامل مجموعه از درخت های بید، درختچه های زرشک، گل های نسترن و درختان زالزالک می گردد. البته تنوع پوشش گیاهی در این منطقه محدود به همین تعداد نام برده نمی گردد و طیف گسترده ای از گیاهان و درختان زیبا و بی نظیر در آن قابل جستجو هستند.

زمان مناسب برای بازدید از دریاچه اسکندرکول

با توجه به قرار گیری دریاچه اسکندرکول که در ارتفاعات 2100 متری است، قاعدتا آب و هوای سرد و خنکی را در تمام فصل های سال دارا هست. در ماه های نخست فصل بهار میانگین بارش باران در این منطقه بالا بوده و شرایط هوایی همچون فصل زمستان است. اما رفته رفته با شروع فصل تابستان از سرمای هوا کاسته می گردد و دمای هوا به حدود 20 درجه سانتی گراد می رسد. البته دقت کنید که در طول شب دمای هوا پایین خواهد آمد و همچنان به لباس های گرم احتیاج خواهید داشت، میانگین بارش باران نیز در سه ماه تابستان بسیار پایین است. در فصل پاییز و زمستان با افت شدید دمای هوا مقدار بارش باران و برف تشدید می گردد و برای سفر باید یک ماجراجو یا کوهنورد حرفه ای با تمامی تجهیزات لازم باشید.

وسایل لازم جهت سفر به دریاچه اسکندرکول

برای سفر به دریاچه اسکندرکول، توجه داشته باشید که باید مجهز باشید:

  • کفش مناسب کوهنوردی
  • پوشاک مناسب برای منطقه ها کوهستانی
  • عینک آفتابی، کلاه و کرم ضدآفتاب
  • چادر برای کمپ زدن در کوهستان
  • خوراکی های ساده و کنسروی
  • مواد شوینده

دسترسی به دریاچه اسکندرکول

دریاچه اسکندرکول در نزدیکی شهر دوشنبه، در شمال غربی کشور تاجیکستان قرار گرفته است. حدود 134 کیلومتر این دریاچه از شهر دوشنبه فاصله دارد. برای دسترسی به این منطقه به علت آن که در خارج از شهر واقع شده است، وسایل نقلیه عمومی وجود ندارد و جاده منتهی به آن نیز خاکی و ناهموار است؛ به همین منظور برای دسترسی به آن، باید اقدام به اجاره اتومبیل بنمایید؛ یا اینکه تاکسی را به طور دربست کرایه کنید تا شما را به سمت این منطقه ببرد.

آدرس: Iskanderkul, Gissar Range, Fann Mountains, Tajikestan

جاذبه های تماشای در اطراف دریاچه اسکندرکول

جاذبه های تماشای دیگری در اطراف این دریاچه زیبا و تماشایی واقع شده است که می توانید در سفرتان به تاجیکستان از آن ها هم تماشا به عمل بیاورید و سفرتان را مجذوب کننده تر و پربار تر نمایید.

  • منطقه حافظت شده اسکندرکول | Iskanderkulsky Nature Refuge

دریاچه اسکندرکول در منطقه ای محافظت شده ای واقع شده است، که هنگام سفر به این دریاچه از این منطقه که در اطراف آن واقع شده است هرگز نباید قافل شوید.

  • پارک ملی شیرکنت | Shirkent National Park

دریاچه اسکندرکول در نزدیکی شهر دوشنبه در تاجیکستان واقع شده است، اما فقط این جاذبه نیست بلکه پارک ملی شیرکنت هم در نزدیکی همین شهر وجود دارد که در فاصله یک ساعته آن قرار گرفته است و می توانید پس از بازدید از این دریاچه و منطقه محافظت شده از آن به این پارک زیبا هم بروید.

  • منطقه حفاظت شده ملی رومیت | Romit State Nature Reserve

منطقه حفاظت شده دیگری که نزدیکی شهر دوشنبه واقع شده است، منطقه حفاظت شده ملی است به نام رومیت که برای رسیدن به آن تقریبا یک ساعت زمان احتیاج دارید.

منبع: الی گشت
انتشار: 23 اردیبهشت 1402 بروزرسانی: 23 اردیبهشت 1402 گردآورنده: pcbaran.ir شناسه مطلب: 1867

به "دریاچه اسکندرکول، نگینی در میان کوهستان های تاجیکستان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دریاچه اسکندرکول، نگینی در میان کوهستان های تاجیکستان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید