دریاچه ای در اعماق زمین

به گزارش پی سی باران، بعد از زمین لرزه 7 سال پیش بود که غار زرین رود دهان باز کرد و روستاییان محلی کشف کردند. از همان اول، این چاله ای که از زمین سر در آورده بود، به دودزا معروف شد؛

دریاچه ای در اعماق زمین

راهنمای غارنوردان و تجربه شگفتی های غار زرین رود زنجان

بعد از زمین لرزه 7 سال پیش بود که غار زرین رود دهان باز کرد و روستاییان محلی کشف کردند. از همان اول، این چاله ای که از زمین سر در آورده بود، به دودزا معروف شد؛ چرا که خروج بخار آب گرم دریاچه غار از دهانه اش، آن هم در هوای سرد زمستان های زنجان، تصویری از آن ساخته بود، شبیه بیرون زدن دود. خبر کشف این غار تازه، خیلی زود دهان به دهان گشت تا آنکه کارشناسان هیأت کوهنوردی استان زنجان دست به کار شدند و اولین غارنوردان و نقشه برداران را اردیبهشت ماه سال1385 روانه آنجا کردند و از آن زمان تا حالا دودزا به محلی برای غارگردی تابستانه کوهنوردان حرفه ای تبدیل شده است. برای آنکه راهروهای آهکی این غار را پشت سر بگذارید و به دریاچه اش برسید. باید از زنجان 75 کیلومتر به سمت همدان برانید و بعد، از یک دهانه تنگ و ترش بگذرید. به همین دلیل برای گذر از آن، هم به تجهیزات کامل و هم به هدایت غارنوردان حرفه ای احتیاج خواهید داشت.

کجا بمانیم؟

خواب کنار غار

اگر برای یک برنامه 2 روزه برنامه ریزی نموده اید، باید در کنار دهانه غار چادر بزنید و در کیسه خواب یا در خودروهایتان بمانید. درغیر این صورت برای پیدا کردن اتاق به روستاهای اطراف یا زرین رود برگردید.

چطور برسیم؟

با بلد بروید

غار زرین رود یا دودزا در 10 کیلومتری شهر زرین رود از توابع قیدار و در میان دشت و تپه های کم ارتفاع روستای داش بلاغ و آق بلاغ قرار گرفته است. برای رسیدن به این غار، حتماً باید خودروی شخصی داشته باشید.

وارد آزاد راه تهران-زنجان شده و نرسیده، به شهر زنجان، وارد فرعی سلطانیه شوید و از آنجا تا قیدار برانید، از فرعی آزادراه تا قیدار حدود 35 کیلومتر راه دارید. از قیدار هم باید جاده را ادامه دهید تا بعد از حدود 44 کیلومتر به زرین رود برسید. از آنجا هم جاده را به سمت کبودر آهنگ که ادامه بدهید، بعد از حدود 10 کیلومتر رانندگی و گذشتن از روستای داش بلاغ باید در سمت راست تان وارد یک جاده فرعی شوید و بعد از حدود 500 متر رانندگی، روی تپه های کم ارتفاع، دهانه غار را ببینید. ورودی غار، دهانه کوچکی است که آن را با در فلزی نصفه و نیمه ای پوشانده اند؛ به همین دلیل بدون داشتن راهنما، پیدا کردن آن راحت نیست.

کجا بگردیم؟

گشت و گذار پرخطر

حدود 400 متر از این غار کشف شده که شما برای رفت و برگشت در این جهت، حدود 6 ساعت در راه خواهید بود.

- ورودی:

ورودی یک غار با یک شیب تند و سقفی کوتاه آغاز می گردد که باید به شکل نیم خیز و نشسته وارد آن شوید. در طول جهت، نقاطی وجود دارد که نشان می دهد بدنه و سقف غار چندین بار ریزش نموده؛ بنابراین مراقب باشید، راهتان را که به سمت پایین ادامه می دهید، در طول جهت به یکی دو تا چاه می رسید که عمقشان به 3 تا 4 متر نمی رسد، اما باید آنها را به با طناب و تکنیک های غارنوردی رد کنید. از میان جهت پرپیچ و خم و پرشیب اولیه که رد شدید، به تالارهای مرکزی غار می رسید.

- تالارهای مرکزی:

بعد از چند گذر بسیار تنگ که از لابه لای سنگ های ریزشی می گذرد، به تالارها می رسید و غار، بزرگ تر و کم شیب تر به نظر می رسد. اولین تالار، سنگ های رسوبی دارد که از سقف و دیواره ها به پایین سرازیر شده اند. بعد به قسمت بعدی می رسید که بالای یک دریاچه قرار گرفته است. استلاکتیت یا چکیده های کوچک و زیبا در این بخش، این تالار را بسیار دیدنی نموده اند.

- دریاچه:

بعد از تالارها، دریاچه ها و حوضچه ها آغاز می شوند. برای گذر از آنها می توانید از تیوب باد شده یا قایق بادی استفاده نموده یا سنگ نوردی کنید و از کنار دیواره ها به خشکی آن سوی آب ها برسید. بعد از دریاچه ها، جهت غار بسیار پر پیچ و خم می گردد که بخش زیادی از آن کشف نشده. توصیه ما این است که بعد از دریاچه ها برگردید.

نکات طلایی

تجربه حرف اول

* بدون چراغ پیشانی و کلاه کاسکت وارد غار نشوید.

* حتماً یا یک راهنما وارد غار شوید.

* بدون داشتن تجربه کافی در جهتیابی غار و پیمایش و لوازم غارنوردی وارد غار نشوید.

* برای داخل غار، لباس مناسب غارنوردی، دستکش و کفش مناسب همراه ببرید.

* به زمان ورود و خروج خود توجه لازم داشته باشید تا زمان از دست شما در نرود.

* نه چیزی از خود به جا بگذارید و نه چیزی از آنجا به بیرون آورید.

منبع: نشریه سرزمین من، ش 14.

منبع: راسخون
انتشار: 25 اردیبهشت 1402 بروزرسانی: 25 اردیبهشت 1402 گردآورنده: pcbaran.ir شناسه مطلب: 2036

به "دریاچه ای در اعماق زمین" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دریاچه ای در اعماق زمین"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید