دلایل اختلال خواب نوجوانان چیست و راه های درمان آن کدامند؟

به گزارش پی سی باران، امروزه نوجوانان در زندگی رویاها و آرزوهای عظیم بسیاری دارند. با گذشت زمان، نداشتن خواب در شب، سبب آپنه خواب در نوجوانان می گردد. آپنه در خواب، یا آپنه انسدادی خواب، یک اختلال شایع در نوجوانانی است که در خواب، به علت انسداد راههای تنفسی، نفس آن ها بارها بند می آید.

دلایل اختلال خواب نوجوانان چیست و راه های درمان آن کدامند؟

به گزارش خبرنگاران به نقل از asriran ،زمانی یک اتفاق را اختلال محسوب می کنیم که عملکرد انسان را تخریب کند، هر کدام از افراد در مورد خواب یک ساعت درونی و ساعت زیستی دارند که با ارسال پیام به مغز زمان خواب و بیداری را اعلام می نماید و این اتفاق در سنین مختلف، متفاوت است و برخی از نوجوانان شب زود هنگام و تعدادی هم دیر وقت می خوابند.

بی خوابی نوجوانان به علت مسائل زندگی و استرس ها است و معمولاً در فصل امتحانات این اتفاق روی می دهد البته بی خوابی های مزمن و طولانی مدت نوجوان باید جدّی گرفته گردد برای این که امکان دارد دلیل این امر اختلال روانشناختی یا مشکل جسمانی باشد.

انواع اختلال خواب در نوجوانان

بی خوابی:هنگامی که نوجوان در طول روز، خواب کافی ندارد، وی از بی خوابی یا کم خوابی رنج می برد. هر فرد به خواب کافی نیاز دارد تا بدن انرژی بگیرد و فعال بماند. بطور میانگین، نوجوان می بایست هشت تا نُه ساعت خواب در روز داشته باشد. نداشتن خواب کافی، امکان دارد منجر به اختلال های سلامتی متعددی گردد و یا از تمرکز پائین یا خستگی رنج ببرد.

امروزه نوجوانان در زندگی رویاها و آرزوهای عظیم بسیاری دارند. با گذشت زمان، نداشتن خواب در شب، سبب آپنه خواب در نوجوانان می گردد. آپنه در خواب، یا آپنه انسدادی خواب، یک اختلال شایع در نوجوانانی است که در خواب، به علت انسداد راههای تنفسی، نفس آن ها بارها بند می آید. این عارضه ای است که امکان دارد سی بار در دقیقه رخ دهد و طی آن، فرد پس از هر فاصله بین دم و بازدم نفس کم می آورد یا به سختی تنفس می نماید. از آن پس تنفس با صدای خفه یا خر پف با صدای بلند ادامه پیدا می نماید.

اختلال های حرکتی مثل سندروم پای بی قرار

  • خرناسه
  • اختلال های ریتم شبانه روزی
  • نارکولپسی
  • راه رفتن در خواب
  • شب ادراری

دلیل های بیخوابی در نوجوانان

بی خوابی در نوجوانان به علت تغییرات هورمونی

تغییرات بلوغ در نوجوانان باعث می گردد که آنان تمایل بیشتری به بیدار ماندن داشته باشند و باعث تغییر در شروع خواب و تأخیر در بیدار شدن می گردد بنابراین آنان در این سن دیرتر به رختخواب میفرایند و مدت زمان کوتاه تری نسبت به نیاز واقعی خود می خوابند.

سندرم تاخیری خواب

سندرم تاخیری در خواب، یکی از رایج ترین دلایل اختلال های خواب در نوجوانان است، معمولاً افرادی که سندرم تاخیری خواب دارند شب ها دیرهنگام به خواب می فرایند. این بیماران همواره در ساعت های ابتدایی شب کاملا سرحال هستند و هیچ نیازی به خواب نمی بینند و چنانچه الگوریتم خواب آن ها را برای 2 هفته تحت نظر بگیریم، متوجه می شویم که از 2 صبح به بعد، خوابشان شروع می گردد. در این بیماران چنانچه به هر علتی شخص ناگزیر گردد از خواب بیدار گردد، بطور معمول روز بعد، مدت زمان خواب قدری طولانی تر خواهد شد.

این بیماری معمولاً با هیچ کدام از بیمارهای دیگر که سبب مشکل در شروع خواب یا خواب آلودگی طی روز می گردد، قابل انطباق نیست، سندرم تاخیری در خواب دارای درجات مختلفی است که برطبق معیارهای مختلف بدست می آید.

به عنوان مثال این که ساعت شروع خواب و بیدار شدن در این اشخاص چه زمانی است؛ برخی از آن ها 2 صبح یا 3 یا 4 صبح می خوابند و... معمولاً یک خواب طبیعی برای آن ها از ساعت 4 صبح به بعد شروع می گردد و شخص تا ظهر می خوابد. به طور کلی مدت زمان کل خواب در این اشخاص، مناسب با سن است البته زمان شروع خواب بسیار متفاوت خواهد بود. بد نیست بدانید این بیماران معمولاً مسئله ای در حفظ ممتد خواب پس از شروع آن ندارد.

رعایت بهداشت خواب برای برطرف این مشکل می توان از درمان های متعددی مانند نوردرمانی، کرونوتراپی تا دارو درمانی من جمله ملاتونین یاری گرفت. اگرچه رعایت بهداشت خواب از جمله اصلی ترین ارکان درمان است.

سندرم پای بی قرار

سندرم پای بی قرار، بیماری نورولوژیکی دیگری است که به راحتی خلق وخو و کیفیت زندگی و خواب شخص را تحت تاثیر قرار می دهد.

سندرم پای بی قرار، یک حرکت ناگهانی در اندام است که تظاهرات غیرطبیعی آن امکان دارد زمان دراز کشیدن برای به خواب رفتن اذیت نماینده باشند و حداکثر شدت آن همزمانی هنگامی است که شخص به خواب نزدیک می گردد. شیوع سندرم پای بی قرار در 25 درصد بچه ها گزارش شده و در 50 درصد موارد علایم متوسط تا شدید هستند. شیوع این اختلال در جمعیت های خاص مانند بیماران مبتلا به بیماری مزمن کلیه و تحت دیالیز یا بیماران با کم خونی بالاتر است. در برخی خانواده ها سابقه ژنتیک وجود دارد.

معمولا این بچه ها نیاز به حس غیرارادی به حرکت دادن پا دارند و با حرکت اندام ها، حس بهتری به آن ها دست می دهدعلائم سندرم پای بی قرار بعد از ظهر و شب تشدید می گردد. گاهی امکان دارد اشخاص مبتلا احساسات ناخوشایندی را توصیف نمایند؛ مثلا کودکی بگوید احساس می کنم هنگامی که نشستم یا دراز کشیدم، مورچه یا حشره ای روی پام حرکت می کنه یا ترجیح بدهد که شب ها تنها راه برود و ننشیند.

1. پرهیز از دادن خوراکی­های تحریک نماینده مثل:کافئین و شکر به کودک قبل از خواب.

2. ایجاد یک فرایند معلوم برای خوابیدن:

هر شب مرحله های زیر را طی کنید:

- استحمام کردن

- قصه خواندن

- خواباندن کودک در یک ساعت معلوم برای این که عدم تغییر در ساعت خواب کودک باعث تنظیم ساعت بدن او می­گردد.

3. یاری به ارام خوابیدن کودک:قبل از خواب با خواندن یک قصه، ماساژ دادن پشت او، گذاشتن یک موزیک آرامش ­بخش کودک خویش را ارام نمایید.

4. کاهش فعالیت­های محرک قبل از خواب:لااقل یک ساعت پیش از خواب از تماشای تلویزیون، بازی­های کامپیوتری، استفاده از گوشی موبایل و یا دیگر فعالیت­های محرک­ جلوگیری نمایید.

5. کاهش محرک­های حسی در حین خواب:کوشش کنید برای جلوگیری از وارد شدن نور از پرده­ های ضخیم بهره ببرید. در حین خواب کودک از رفت و آمد در اتاق وی پرهیز کنید و از ایجاد هرگونه صدا و یا دیگر محرک­های حسی بپرهیزید.

تنظیم استفاده از گوشی همراه

علت دیگری که به چه علت اختلالات خواب امروزه در نوجوانان شایع است، فن آوری جدید است. برای والدین سخت است که ساعاتی که نوجوانان برای گوشی موبایل، کامپیوتر، تماشای تلویزیون یا بازی های ویدئویی می گذارند را کنترل نمایند.

این وسیله ها نوجوانان را در معرض استرس می گذارد که برای سلامتی آن ها شدیداً زیان آور است. این وسیله ها مستقیما بر روی سیستم عصبی اثر گذاشته و ریتم طبیعی بدن را تغییر می دهد که بر روی خواب تأثیر می گذارد.

گرچه این عامل نه تنها بر روی نوجوانان و بلکه بر روی والدین هم تأثیر می گذارد. بنابراین استفاده از گوشی همراه باید برای همه منظم باشد. همینطور شما نباید به نوجوان خود اجازه دهید که دو ساعت پیش از خواب از وسیله ای استفاده کند.

نکته هایی که برای بهبود کیفیت خواب باید رعایت کنید

عادت های روز خویش را بهبود بخشید. صرف نظر از مسائل خواب شما، پایبندی به یک برنامه خواب ثابت، ورزش مرتب، محدود کردن استفاده از کافئین، الکل و نیکوتین و مدیریت اضطراب سبب بهتر خوابیدن خواهد شد.

یک روال ارامش بخش برای خواب داشته باشید تا ذهن و بدن خویش را برای خواب آماده کنید. اطمینان حاصل کنید که اتاق خواب شما آرام، تاریک و خنک است، از خوردن غذاهای سنگین و مایعات بی اندازه در اواخر شب دوری کنید، حمام گرم بگیرید، بخوانید یا به موزیک ارامش بخش گوش دهید و لااقل یک ساعت پیش از خواب موبایل خود را خاموش کنید.

زمانی که شب از خواب بیدار می شوید:چه اختلال خواب داشته باشید یا نه، طبیعی است که گاهی در طول شب بیدار شوید. اگر در برگشت به خواب مسئله ای دارید، کوشش کنید روی نفس کشیدن خود، مدیتیشن یا تمرین شیوه های ارامش دیگر تمرکز کنید. به هر چیزی که نگران نماینده است توجه نداشته باشید و تصمیم بگیرید تا نگرانی در مورد آنرا به روز دیگری موکول کنید برای این که روز بعد حل آن راحت تر خواهد بود.

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 23 اردیبهشت 1402 بروزرسانی: 23 اردیبهشت 1402 گردآورنده: pcbaran.ir شناسه مطلب: 1574

به "دلایل اختلال خواب نوجوانان چیست و راه های درمان آن کدامند؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دلایل اختلال خواب نوجوانان چیست و راه های درمان آن کدامند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید