فیدلیتی، تازه وارد دنیای چری در ایران

به گزارش پی سی باران، هر بار که آمریکا می خواهد با تحریم های خود راه ورود یک خودروی چینی را برای به مملکت ببندد، با حربهٔ ریبج کردن و عوض کردن نام خودرو (چیزی که با برند ام وی ام برای خودروهای چری پیش آمد) سعی می کنیم از آن عبور کنیم. این بار یکی دیگر از زیر شاخه های برند چری به نام جتور ریبج و ریبرند شد؛ نه به وسیله مدیران خودرو، بلکه به وسیله گروه بهمن تحت عنوان فیدلیتی پا به عرصه ظهور گذاشته است.

فیدلیتی، تازه وارد دنیای چری در ایران

فیدلیتی به عنوان برادر بزرگتر و هفت نفره خودروی دیگنیتی در زیر برند گروه بهمن به شمار میرود. در جایی که دیگنیتی استایلی شبیه خودروهای کراس اوور کوپه با پشتی خوابیده، چیزی شبیه بی ام و X4 را دارد، خودروی فیدلیتی با ابعادی بزرگ تر، قیافهٔ جسورانه و تهاجمی تر چشم به بازار گروه سنی بالاتر و خانواده های 4 نفره به بالا را در نظر گرفته است.

در نگاه اول، در خودروی دیگنیتی خطوط بدنه موشن لاین تری را احساس خواهید کرد، در اینجا ممکن است با طرحی به روزتر در برند دانگ فنگ روبرو باشیم، اما باید قبول کرد که این محصول کمی جوان پسندانه تر و بیشتر برای مصارف شهری در نظر گرفته شده است. اما استایل فیدلیتی جتور، کمی جدی تر و مصمم تر دیده می گردد. به همین نسبت می توان بیان نمود که ابعاد این خودرو، مخصوصاً در ناحیه عقب، باید جادارتر از هموطن چینی خود باشد.

نگاه اولیه به دیگنیتی بهمن موتور

گروه بهمن قرار است این خودرو که نام کاملش Jetor X70 است را برای سال 1403 ابتدا با 20 درصد و در نهایت با 60 درصد داخلی سازی کند. از این رو تا آن موقع، شما می توانید گونهٔ وارداتی آن را سفارش داده و سوار شوید.

فیدلیتی و دیگینتی در کنار یکدیگر

در زیر درپوش موتور فیدلیتی، یک پیشرانه 1500 سی سی توربو با کد E4T15C که توانایی فراوری 155 اسب بخار با گشتاوری معادل 230 نیوتن متر به وسیله یک گیربکس 6 سرعتهٔ اتوماتیک مجهز به کلاچ دوگانه تعبیه شده که نیروی خود را به چرخ های جلو منتقل می نماید. این پیشرانه با خودروهای آریزو و تیگو یکسان است، که این به معنای فراوان بودن قطعات و سرویس ها است.

دیگنیتی با 1575 کلیوگرم وزن خالص، مصرفی معادل 7.5 لیتر در سوخت ترکیبی شهری و جاده ای دارد که هرچند با استانداردهای امروز جهان کمی فاصله دارد، اما راضی نماینده است.

ابعاد خودرو معادل 4735 میلی متر طول، 1900 میلی متر عرض و 1710 میلی متر ارتفاع است که با فاصله بین محورهایی معادل 2720 میلی متر تقریباً خودرویی حجیم محسوب می گردد.

حجم مخزن سوخت این خودرو معادل 55 لیتر و استاندارد آلایندگی محیط زیستی آن معادل یورو 5 است که به بنزین سوپر احتیاج دارد که معمولاً در بیشتر پمپ بنزین ها یافت نمی گردد. از این رو، دردسر سوخت رسانی به این خودروی نیمه لاکچری چینی را باید با جان دل قبول کنید!

آنالیز استایل و طراحی دیگنیتی بهمن موتور

خب، آنالیز استایل این تازه وارد چینی به توضیح زیر است. هرچند که این خودرو در نمای جانب و عقب نسبتاً تازه و پر جسارت است، اما در نمای جلو با ترکیب چراغ های کشیده که در انتهای کمی عرض آن اضافه می گردد، خواسته و ناخواسته بیننده را به یاد شیرین کاری های قدیمی خودروسازان دیگر می اندازد. چیزی که زمانی در آئودی، مرسدس و بی ام و دیده می شد و 10 - 20 سال پیش حرکتی جالب بود، اما باید قبول کرد که این حرکت دیگر گرد پیری بر روی آن نشسته و آنچنان اغوانماینده نیست. از این مورد که بگذریم، در کل ترکیب بندی جلوی خودرو در ناحیه گریل نسبتاً خوب و قابل تامل است.

هرچند که از دید بنده در گونهٔ اصلی جتور گریل پایینی واقع در سپر جلو کمی به روزتر است و حالت خشم دارد. بعلاوه، دو بالهٔ زاویه دار در وسط گریل، در ورژن چینی چیزی شبیه خودروی هیوندای توسان تازه است و حس پویایی بیشتری دارد، اما چراغ های چهارتایی مه شکن جلو هم در ورژن ایرانی آن، بیننده را به یاد خودروهای کیا می اندازد.

بعلاوه، در این مدل وجود تریم کرومی در ناحیه گریل پایینی کمی حس لاکچری بودن را بیشتر می نماید. در ناحیه جلوپنجرهٔ بالایی هم به جای خطوط بی حس افقی در گونه چینی، (چیزی شبیه هاوال)، به المان های نگین مانند کریستالی متوسل شده اند تا حس و حال لوکس این خودروی 650 میلیونی بر روی کاغذ و 900 میلیونی در بازار را لوکس تر کند.

نمای روبه رو و پشتی فیدلیتی

در نمای عقب هم در گونهٔ چینی سپر عقب با دو خروجی هوا در طرفین، سعی نموده که حس و حال خودروهای M پاور بی ام و را القاء کند، اما در گونهٔ ایرانی آن با مشکی کردن ناحیه پایین سپر، قرار دادن یک دیفیوزر نقره ای و اگزوزهای مربعی، کمی بهتر ظهور نموده و کمی ارتفاع زیاد (چیزی که در مدل تیگو 5 احساس می گردد) در نمای عقب را جبران نموده و چراغ های کشیده به طرفین هم در جای خود به خوبی جایگذاری شده است. در کل، می توان استایل یک خودروی هاچبک را در آن یافت که گویا مدتی به باشگاه بدنسازی رفته و هیکل خود را بزرگ نموده است. در نمای عقب، شما با یک کیا ریو و یا یک سئات هیولا روبرو هستید، یعنی بیشتر اسپورت است تا لاکچری!

نمای روبه روی فیدلیتی

درنمای جانبی، دیگنیتی کمی یادآورنده استایل و طراحی خودروری پرطرفدار تویوتا راوفور است، اما سعی شده با خطوط زاویه دار کمی حس و حال حرکت و پویایی را در آن تشدید نمایند که تا این جای کار هم بد از آب در نیامده است. سطح رویی سقف هرچه به سمت عقب رفته کم ارتفاع تر شده است که بعد از فراوری خودروهای رنجرور ولار و آئودی Q5 این حرکت ترند روز شده است. هرچند که در تکمیل این فرم در ناحیهٔ زیر گلگیر عقب نتوانستند که فرم را تکمیل نمایند و با قطعه پلاستیکی حجیمی روبه رو هستیم که در نگاه اول پوشک و دایپر بچه ها نوپا را به یاد آدم می اندازد و فاقد ظرافت ضروری است.

نمای جانبی فیدلیتی

البته در قحط الرجال خودروهای وارداتی، اگر زیاد نکته بین نباشیم یک SUV با یک موتور نسبتاً خوب متمایل به ضعیف احتیاجهای ما را جبران می نماید. همین استایل و طراحی هم قانعنماینده و قابل تحمل است، اما باید قبول کرد که به میزان پولی که می دهیم آش می خوریم، هرچند که آن آش هم کمی سرد و کم نمک باشد و پول هم هزینهٔ یک چلوکباب برگ!!!

آخرین آگهی های خرید و فروش محصولات چری

نظر شما درباره این خودرو چیست؟ نظرات و تجربیات خودتان را به وسیله بخش دیدگاه ها با ما در میان بگذارید.

منبع: بلاگ دیوار
انتشار: 18 اردیبهشت 1402 بروزرسانی: 18 اردیبهشت 1402 گردآورنده: pcbaran.ir شناسه مطلب: 1148

به "فیدلیتی، تازه وارد دنیای چری در ایران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فیدلیتی، تازه وارد دنیای چری در ایران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید