قرارگیری بندر لافت در نوبت ثبت جهانی

به گزارش پی سی باران، نخستین گام برای آماده سازی و تهیه پرونده ثبت جهانی بافت تاریخی بندر لافت با انجام پلان مدیریتی و ضوابط حریم بافت تاریخی لافت، از سوی کارشناسان برداشته شد.

قرارگیری بندر لافت در نوبت ثبت جهانی

اشکان مختاری، معاون اداره میراث فرهنگی هرمزگان بیان کرد با با انجام پلان مدیریتی و ضوابط حریم بافت تاریخی لافت، نخستین گام برای آماده سازی و تهیه پرونده ثبت جهانی بافت تاریخی بندر لافت از سوی کارشناسان برداشته شده است.

وی در ادامه اضافه کرد:

اعتبار 500 میلیون تومانی برای این ئلان مدیریتی اختصاص یافته است. همزمان با اجرای پروژه پلان مدیریتی، حریم این بافت تاریخی تهیه و ضوابط اختصاصی و عمومی آن نیز مشخص می گردد، این در حالیست که علاوه بر این پروژه ها، الگوهای معماری بافت تاریخی لافت نیز مستندسازی می گردد.

او با اشاره به پتانسیل بندر لافت برای ثبت در لیست میراث جهانی، گفت که این اقدامات می تواند گام اولیه در تهیه پرونده ثبت جهانی بافت تاریخی بندر لافت باشد.

بافت تاریخی بندر لافت یکی از بافت های ارزشمند جنوب کشور با چندین نمونه منحصربه فرد بادگیر است و مصالح مورد استفاده در بناها و خانه های تاریخی بومی آن از خشت و گچ نیم کوب هستند، این درحالیست که بندر لافت معروف به بندر بادگیرها و جهت قرارگیری بادگیرها نیز به سمت بادهای موسمی و روبه دریا است.

منبع: کجارو / خبرگزاری ایسنا
انتشار: 25 اردیبهشت 1402 بروزرسانی: 25 اردیبهشت 1402 گردآورنده: pcbaran.ir شناسه مطلب: 2046

به "قرارگیری بندر لافت در نوبت ثبت جهانی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "قرارگیری بندر لافت در نوبت ثبت جهانی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید