کروموسترئوپسیس چه نوع توهم بینایی است؟

به گزارش پی سی باران، تأثیر این عکس برای افراد مختلف فرق دارد. یک لحظه وقت بگذاریدنگاه کنید. بعضی افراد چیز خاصی را نمی بینند: فقط یک عنبیه آبی در چشم قرمز.

کروموسترئوپسیس چه نوع توهم بینایی است؟

با این حال، برای من، یک توهم عمق یا زرفای فوق العاده قوی ظاهر می گردد. رنگ آبی و قرمز به نظر م رسد که گویی در فواصل مختلف هستند.

می توانم با پلک زدن سریع، افزایش روشنایی صفحه و مشاهده در یک اتاق تاریک، جلوه را افزایش دهم. گاهی اوقات قبل از اینکه دوباره به داخل برگردد، برای چند ثانیه ناپدید می گردد. چون رنگ ها در اعماق مختلف ظاهر می شوند، حتی وقتی سرم را از این طرف به سمت دیگر حرکت می دهم، به نظر می رسد که به طور جداگانه می لغزند، چیزی که برای یک تصویر ثابت غیرممکن است.

این اثر کروموسترئوپسیس chromostereopsis نامیده می گردد.

تفاوت های فردی بزرگ در درک اثر وجود دارد. افراد در مور در اینکه کدام رنگ نزدیک تر به نظر می رسد نظر متفاوتی دارند. برای بیشتر مردم قرمز نزدیک تر است، آبی کهدورتر به نظر می رسد.

چیز عحیب این است که توهمات عمقی دوگانه یا استریو معمولاً به دو تصویر احتیاج دارند که به طور جداگانه برای هر چشم ارائه گردد. سینمای سه بعدی اینگونه کار می نماید.

عکس سه بعدی آناگلیف مجسمه شیر ادوارد کیمیز در خارج از موسسه هنر شیکاگو، در ایلینوی

توهمات کروموسترئوپیک توهمات استریو واقعی هستند - آنها احتیاج به ترکیب اطلاعات در هر دو چشم دارند. بسیاری از توهمات عمق وجود دارند که توهمات استریو نیستن. می توانید با بستن یک چشم این اثر را به خود ثابت کنید. تصویر ثابت می ماند، اما باید در هر دو چشم فرو رود تا توهم عمق رخ دهد.

درصد کمی از مردم اطلاعات را در هر دو چشم ترکیب نمی نمایند و بنابراین عمق را تنها به وسیله نشانه های تک چشمی دیگر درک می نمایند. سیستم بینایی ما در انجام این کار به قدری ماهر است که بسیاری از مردم تمام زندگی خود را بدون اینکه بدانند د درک ژرفا کور هستند.

نحوه عملکرد کروموسترئوپسیس کاملاً درک نشده.

قرمز و آبی در دو انتهای طیف نور قرار دارند، ارتباطی با آن دارد، و در نتیجه که طول موج های مختلف نور به طور متفاوت در پشت چشم متمرکز می گردد. به همین علت است که بعضی افراد گزارش می دهند که عینک آنها این اثر را تشدید می نماید. روشنایی تصویر و پس زمینه نیز مهم به نظر می رسد.

استفاده از رنگ در هنر سابقه طولانی دارد، از شیشه های رنگی گرفته تا بازی ای ویدئویی، و احتمالا بسیاری از هنرمندان تجسمی کروموسترئوپسیس را به طور غریزی کشف نموده اند. یکی از موارد مورد علاقه من در دنیای واقعی پانل برنامه Have I Got News For You است:

منبع: یک پزشک
انتشار: 25 اردیبهشت 1402 بروزرسانی: 25 اردیبهشت 1402 گردآورنده: pcbaran.ir شناسه مطلب: 2107

به "کروموسترئوپسیس چه نوع توهم بینایی است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کروموسترئوپسیس چه نوع توهم بینایی است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید