کشف یک مخزن آب در سکونتگاه زیرزمینی ابرکوه

به گزارش پی سی باران، رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان ابرکوه از کشف یک مخزن آب با ورودی آب مجزا در سکونتگاه زیرزمینی ابرکوه اطلاع داد.

کشف یک مخزن آب در سکونتگاه زیرزمینی ابرکوه

حمید مشتاقیان گفت: با توجه به وجود اتاقک های سنگی کوچک در خانه های تاریخی ابرکوه، که در زیر بستر سنگی قرار داشته و نشان دهنده کارایی خاص آن ها درگذشته بوده است، آنالیز و تحقیقات در این خصوص شروع و منجر به کشف یک سکونتگاه زیرزمینی در آبان سال گذشته شد.

او گفت: با احتمالاتی که مبنی بر وجود نمونه های بیشتری از این مجموعه زیرزمینی در سایر محلات در تمام بافت تاریخی ابرکوه وجود داشت، همچنان تحقیقات ادامه دارد.

به گفته رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان ابرکوه این تحقیقات منجر به کشف آبراهه ای زیبا از سنگ های تراش داده شده و بعلاوه به تازگی در ادامه خاک برداری یک مخزن آب (بارانداز آب) با ورودی آب مجزا در این سکونتگاه زیرزمینی کشف شده است.

مشتاقیان می گوید: این مخزن که به صورت یک اتاقک دست کند در عمقی پایین تر از مجرای عبوری آب واقع شده است، برای ذخیره سازی آب، ایجادشده است و راستا ورودی آب به درون مخزن از طریق حفره ای مجزا از راستا دسترسی و برداشت آب تعبیه شده است.

او گفت: در ادامه خاک برداری ها در مجموعه سکونتگاه زیرزمینی ابرکوه، ازاین دست مخازن نگهداری آب بیشتر نمایان می گردد و ازجمله فواید ایجاد این مخزن تصفیه، بار انداختن و خنک شدن آب برای آشامیدن در هوای گرم تابستان است.

خبرنگاران یزد یزد

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 25 اردیبهشت 1402 بروزرسانی: 25 اردیبهشت 1402 گردآورنده: pcbaran.ir شناسه مطلب: 2103

به "کشف یک مخزن آب در سکونتگاه زیرزمینی ابرکوه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کشف یک مخزن آب در سکونتگاه زیرزمینی ابرکوه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید