6 غذای افطاری مجلسی با برنج؛ برای پذیرایی مهمان

به گزارش پی سی باران، وقتی حرف از غذای مجلسی در افطاری است، مسلماً غذاهای خورشتی و سنتی با برنج مرغوب برای پذیرایی از مهمان به فکر می رسد. ازآنجاکه در ماه رمضان در سفره افطاری غذاهایی مانند آش رشته، شله زرد، حلیم و انواع حلوا و دسرهایی مانند شیر برنج و فرنی وجود دارد، بنابراین در انتخاب غذای مجلسی به علت سیر شدن تقریبی روزه داران باید دقت لازم را کرد.

6 غذای افطاری مجلسی با برنج؛ برای پذیرایی مهمان

غذای اصلی معمولاً یک ساعت بعد از افطار سرو می گردد. تعریف مشخصی برای غذای مجلسی وجود ندارد اما این طور برداشت می گردد که غذای مجلسی باید غذایی غنی، چشم نواز و اغلب همه پسند باشد. درعین حال بهتر است غذاهای مجلسی پر زحمت نباشد و وقتتان را زیاد نگیرد. هر غذایی که درست می گردد، باید این را مدنظر داشته باشید که هدف دورهم و خوش بودن در کنار هم است. قرار نیست به خاطر مهمانی مجبور بشوید یک هفته تمام را استراحت کنید.

ما در اینجا به شما 5 غذای خوشمزه و مجلسی برای افطاری را آموزش خواهیم داد.

1- عدس پلو

عدس پلو از سه ماده اصلی عدس و برنج و روغن تشکیل شده است. برای تهیه سس گوشت نیز می توان از موادی مانند گوشت چرخ نموده بدون چربی، پیاز، کشمش پلویی، خرما، رب گوجه فرنگی و کره، خلال پسته و بادام، خلال نارنج و زرشک استفاده کرد.

برنج را ابتدا از یک شب قبل یا حداقل 2 ساعت در آب و نمک خیس می کنیم. آب را روی حرارت قرار دهید. پس از جوشیدن، برنج خیس خورده که نمک آن شسته شده را به آب اضافه کنید و فرصت دهید تا به جوش بیاید.

برای جلوگیری از جدا شدن پوست عدس، حتماً آن را در یک قابلمه بدون درب و همراه با میزانی نمک بپزید.

برنج را پس از آبکش کردن با عدس مخلوط کنید، اما هنگام تهیه این غذا در میزان زیاد بهتر است عدس و برنج را در همان دیگ باهم مخلوط کنید. سپس ادویه عدس پلو را به آن اضافه کنید.

پیازها را در ماهیتابه تفت دهید. برای ادامه مطلب عدس پلو در اینجا کلیک کنید.

2- زرشک پلو با مرغ

برای تهیه زرشک پلو برنج، زعفران دم نموده، زرشک، شکر، خلال پسته و کره احتیاج است. زرشک ها را به مدت 30 دقیقه خیس کنید. سپس آبکش نموده و با میزانی کره و شکر تفت دهید. پس ازاین که زرشک سرخ شد، 1 قاشق چای خوری زعفران دم نموده به آن اضافه کنید و پس از کمی تفت دادن از روی حرارت بردارید. به میزان 4 تا 5 قاشق غذاخوری از برنج را داخل یک کاسه بریزید. سپس مخلوط زرشک و زعفران را با میزانی مغز پسته به کاسه اضافه کنید و هم بزنید. حالا این مواد آماده زرشک پلو را روی برنج دم نموده که بهتر است کته باشد، تزئین نمایید. و اما برای تهیه مرغ زرشک پلو که قسمت مهم غذا است، از تکه های مرغ سینه یا ران به تعداد نفرات بهره ببرید. برای ادامه مطالب زرشک پلو با مرغ اینجا کلیک کنید.

3- قیمه نثار قزوینی

برای تهیه قیمه نثار قزوینی باید موادی ازجمله گوشت راسته گوسفندی یا گاوی، خلال بادام، خلال پسته، خلال پوست پرتقال و زرشک داشته باشید و از این مواد می توانید بر روی برنج بریزید و برنجتان را تزئین کنید.

ابتدا پیازها را نگینی کنید. وقتی پیازها کاملاً خرد و یکدست شد درون قابلمه ای که روی گاز گذاشته اید و زیر آن روشن است میزانی روغن بریزید و بعد از داغ شدن کامل روغن پیازهای نگینی برای قیمه نثار را بریزید داخل آن و دائماً به هم بزنید تا پیازها نسوزد و کاملاً طلائی رنگ بگردد.

در مرحله بعدی تکه گوشت های خردشده را در قابلمه بریزید و اندکی تفت بدهید تا بوی زهم گوشت از بین برود و کمی رنگ آن عوض گردد. رب گوجه فرنگی را اضافه کنید و کاملاً با گوشت ها تفت بدهید. بگذارید رنگ رب گوجه فرنگی عوض گردد و از قرمزی دربیاید. برای ادامه مطالب قیمه نثار در اینجا کلیک کنید.

4- فسنجون

خورشت فسنجون از خورشت های اصیلی است که بیشتر ایرانی ها آن را دوست دارند و می شناسند. طرز تهیه آن در شهرهای مختلف فرق دارد. برخی شهرها شیرین برخی جاها ترش و در بیشتر شهرها فسنجون را ملس می خورند. فسنجون با گوشت چرخ نموده و مرغ درست می گردد و انتخاب گوشت آن سلیقه ای است.

ماده اصلی فسنجون گردو چرخ شده است. درون قابلمه ای میزانی آب سرد ریخته و گردو را به آن اضافه کنید تا آب آن به جوش بیاید.

بعدازاینکه آب جوش آمد، حرارت گاز را کم نموده و اجازه بدهید تا به مدت 2 الی 3 ساعت گردوها با آب بجوشد تا کاملاً روغن بی اندازد.

پیازها را ریز کنید و به همراه تکه های مرغ درون قابلمه ای جداگانه ریخته و کمی روغن بریزید. فلفل، نمک، زردچوبه و دارچین را اضافه کنید و با حرارت ملایم تفت دهید. بعدازاینکه مرغ کمی سرخ شد میزان 2 لیوان آب اضافه نموده و 1 ساعت با حرارت ملایم بگذارید مرغ نیم پز گردد. برای ادامه مطالب خورشت فسنجون اینجا کلیک کنید.

5- ته چین مرغ غذای افطاری مجلسی

به طورکلی ته چین ها در دسته غذاهای اصیل ایرانی قرار می گیرند. این غذای دلپذیر معمولاً به عنوان وعده اصلی در مهمانی های رسمی مورداستفاده قرار می گیرد. هرچند نمونه های کوچک و لقمه ای آن نیز به عنوان پیش غذا رنگ و لعاب ویژه ای به سفره های ایرانی می بخشد.

پایه اصلی ته چین برنج ایرانی؛ زعفران، ماست و تخم مرغ است که میان آن را می توان با مواد مختلفی ازجمله مرغ، گوشت، سبزیجات و مانند آن پر کرد. برای تزیین هم می توان از زرشک، خلال پسته، مغز گردو و ماست چکیده استفاده کرد. برای ادامه مطالب ته چین مرغ اینجا کلیک کنید.

6- قورمه سبزی

بعید است فردی را پیدا کنید که قورمه سبزی دوست نداشته باشد. به همین علت قورمه سبزی نه تنها در حالت عادی همواره یکی از گزینه های مناسب برای مجلل کردن سفره های شامه، بلکه برای شام در ماه مبارک رمضان هم مناسب است. قورمه سبزی رو میتوانید هم با گوشت و هم با مرغ درست کنید. اگر هم به سبزی تازه دسترسی ندارید، با سبزی خشک درست کنید. آموزش انواع قورمه سبزی را اینجا ببینید.

امیدوارم با تهیه این غذاها در ماه رمضان به شایستگی بتوانید از مهمانان روزه دار خود پذیرایی فرمایید.

منبع: اُکالا
انتشار: 11 اردیبهشت 1402 بروزرسانی: 11 اردیبهشت 1402 گردآورنده: pcbaran.ir شناسه مطلب: 117

به "6 غذای افطاری مجلسی با برنج؛ برای پذیرایی مهمان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "6 غذای افطاری مجلسی با برنج؛ برای پذیرایی مهمان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید