بوم شبکه سازی کسب و کار نوپا
به گزارش پی سی باران، یکی از بزرگ ترین عوامل معین کننده پیروزیت کسب وکارها، توانایی عملکرد اعضای آنها به عنوان تیم است. با افزایش رقابت میان کسب وکارها، تشویق روحیه خلاقانه در محل کار برای افزایش فراوری و بهره وری و ایجاد ارتباطی سالم میان کارکنان، اهمیت خاصی پیدا نموده است. کارکردن در شرایط گروهی یاری می نماید که کارکنان سریع تر و موثرتر باشند. همکاری تیمی بعلاوه باعث می گردد که اعضا مسئولیت پذیرتر باشند و این امر به افزایش انگیزه آنها و بالا رفتن سطح درگیری شغلی یاری می نماید؛ حتی در تیم های مجازی که کارها از راه دور انجام می گردد. کار تیمی پیروز به معنای کارکردن دو یا چند فرد با یکدیگر به منظور دست یافتن به هدفی معین و بر مبنای تفکرات و مهارت های آنان است. همکاری می تواند به صورت سنتی یا مجازی صورت بگیرد. با پیشرفت فناوری، استفاده از برنامه های ابری برای به اشتراک گذاشتن فایل ها و تعامل میان افراد مورد استفاده قرار می گیرد. بوم شبکه سازی کسب وکار نوپا با هدف برنامه ریزی بهتر بین اعضای موسس و هم تیمی یک کسب وکار نوپا طراحی شده است.

بوم شبکه سازی کسب وکار شامل 8 قسمت است و پس از تکمیل بوم ایده و اعتبارسنجی، نوبت به معین روابط هم تیمی ها می رسد.
قسمت های بوم شبکه سازی کسب وکار نوپا:
-برند و توصیف ایده کسب و کار: اولین قسمت برای اینکه گروهی از انسان ها تبدیل به تیمی منسجم و پایدار بگردد، احتیاجمند معین اهدافی دقیق و خلق ارزشی درست است؛ برای این اتفاق باید یک هدف مشترک بین اعضا به طور دقیق معین بگردد، بنابراین با توجه به تکمیل بوم ایده ورژن2 (تکمیل 7 قسمت) می توان به طور کامل اهداف کسب وکار مشترک خود را معین کرد. این قسمت برگرفته از گام قبلی یعنی بوم ایده است.
-معرفی اعضای تیم: پس از معین برنامه و هدف مشترک تیم، نوبت به معرفی کامل اعضای تیم می رسد، در این قسمت علاوه بر معرفی افراد و نقش شان در تیم کسب وکار نوپا باید 3 تست تخصصی فردی برای شناخت کامل از خود و هم تیمی ها صورت پذیرد. با توجه به اینکه توضیحات و دلایل تست ها در این مقاله نمی گنجد، صرفا به اسامی تست اکتفا می کنیم که شامل؛ تست خودشناسی (MBTI یا هالند)، تست کارآفرینی، تست کار تیمی (بلبین یا دیسک). شایان ذکر است در پایان باید دلایل پیوستن هر فرد به تیم به طور شفاف و تعارفات عرف ارائه بگردد.
-نقاط قوت تیم: نقاط قوت نشان دهنده ویژگی های مثبت و درونی تیم هستند. ویژگی هایی مثل دانش، تجربه، تحصیلات، شبکه های ارتباطی، مهارت ها و دارایی هایی مثل سرمایه، مشتری های دائمی، کانال های توزیع، تکنولوژی و … باید بدانیم تیم ما در چه ویژگی هایی نسبت به یکدیگر متمایز و سرآمد است، چه منابعی در دسترس ما هستند، ارزش افزوده ما نسبت به یکدیگر چیست و … . برای مقدار گیری قوت ها به یک دیدگاه 360درجه احتیاج داریم. به این مفهوم که بدانیم سهامداران، کارمندان، مشتری ها و حتی رقبا، ما را چگونه می بینند.
-نقاط ضعف تیم: نقاط ضعف خصوصیاتی هستند که مانع از رسیدن به مأموریت و دستیابی به پتانسیل کامل ما می شوند. این نقاط ضعف باعث تخریب نفوذ موفقیت و رشد تیم می شوند. نقاط ضعف فاکتورهایی هستند که استانداردهایی را که ما احساس می کنیم باید آنها را برآورده کنیم، تحقق نمی بخشند. ضعف ها قابل کنترل هستند. آنها باید به حداقل برسند یا حذف شوند.
-سنجه های کلیدی تیم: برای موفقیت در کاری، باید درک درستی از آن کار و جهت رشد در آن داشته باشیم. در واقع سنجه ها ابزاری برای تحلیل موفقیت و سلامت تیم هستند. به عنوان یک تیم از کجا بدانیم در جهت درستی قرار داریم؟ سرعت پیشرفت تیم چگونه است؟ سریع، کند یا یکنواخت. در هر مرحله هر نفر از تیم شما باید بداند که در حال رشد هست یا نه، برای همین از یکسری از سنجه هایی باید بهره ببرید تا بتوانید رشد خود را آنالیز کنید. اما دقیقا چه چیزهایی را باید لحظه به لحظه رصد کنیم؟ برای جواب دادن به این ابهامات و سوالات احتیاج به یک داشبورد اطلاعاتی است که نتایج فعالیت ها و برنامه های تیم شما را معین کند. به این پارامترها، سنجه های کلیدی گفته می گردد. لازم است که برای مقدار گیری مقدار موفقیت یا حتی شکست تیم خود، سنجه های کلیدی را تعریف کنید.
معینات یک سنجه کلیدی درست: 1. قابل فهم باشد 2. قابل مقایسه باشد 3. باعث تغییر رفتار شما گردد؛ خروجی این بخش، لیستی از سنجه های کلیدی فردی و تیمی است. سعی کنیم فقط اصلی ترین سنجه های کلیدی را یادداشت کنید.
-گام های بعدی تیم: گام های بعدی، شامل اقداماتی است که بر گرفته از نقاط قوت، ضعف و سنجه های کلیدی تیم هستند و اقدامات موثر در به حداکثر رساندن اثربخشی تیم برای هدف معین شده است. هم می تواند باعث رفع سازی نقاط ضعف تیم گردد و هم به حداکثر رساندن نقاط قوت ولی به طور کلی موضوع مهمی که باید در نظر گرفت اینکه گام های بعدی باید در راستای رسیدن به سنجه های کلیدی معین شده تیم باشد. خروجی این قسمت لیستی از فعالیت های اجرایی اولویت بندی شده تیم برای تحقق اهداف تیم است.
-نحوه تعاملات اعضای تیم: امروز ابزارهای بسیار زیادی بابت همکاری یک تیم به وجود آمده است، این ابزارهای جمعی یاری می نماید با تیم ها به راحتی در کنار ارتباطات، تحلیل روی اطلاعات داده های خود در کمترین زمان انجام بدهند. پس خوب است قبل از آغاز فعالیت ابزارهای مربوطه را آنالیز کرد تا بهره وری تیم به حداکثر خود برسد.
-منتور تیم: در پایان اگر بتوانید کسی که راه شما را پیموده و مشرف حدودی به جهت شما ست را پیدا کنید و با او هم جهت بشوید، بسیاری از مسائل جهت برایتان احتمالا هموار خواهد شد. ولی باید یک بازه زمانی محدودی برای تیم تان و هدفی که می خواهید به آن برسید، در نظر بگیرید و نباید بی پایان همکاری باز باشد.
منبع: مجله شنبه