ون مشهور فولکس واگن با قلب الکتریکی به خیابان بازمی شود
به گزارش پی سی باران، خودروی محبوب میکروبوس بازگشته است! حدود 75 سال از زمانی که نخستین فولکس واگن تیپ 2 عرضه شد می گذرد. خودرویی که در دهه 1960 به عنوان یک نماد فرهنگ عامه وارد تاریخ آمریکا شد و حالا فولکس واگن میخواهد این خودروی ون نمادین را دوباره عرضه کند، اما این بار به عنوان یک خودروی الکتریکی.

مدیران فولکس واگن (VolksWagon) روز چهارشنبه پیش از شروع SXSW 2022 در یک رویداد پخش زنده، خودروی تازه را با نام آی دی.باز (ID.Buzz) معرفی و اعلام کردند که از سال جاری هم برای جابه جایی افراد و هم به عنوان ون باری با نام ID.Buzz Cargo در دسترس خواهد بود.
این خودرو تا خاتمه سال 2022 ابتدا در اروپا عرضه می گردد و با گزینه های متنوعی در دسترس خواهد بود که نوآورانه تر از نمونه های مشابه ازجمله انواع شاسی کوتاه و نوع تجاری در بازار آمریکاست. حتی یک نسخه خودران سطح 4 هم وجود دارد که برنامه آزمایشی مدل سواری مشترک خود را سال 2025 در هامبورگ شروع می نماید. اسکات کیوگ (Scott Keogh) مدیرعامل فولکس واگن آمریکا در مراسم رونمایی از این خود رو قول داد که نسخه های آمریکایی در سال 2023 عرضه خواهند شد و قرار است در سال 2024 به نمایشگاه های این کشور راه یابند.
فولکس واگن هم اکنون تنها از مدل اروپایی رونمایی نموده است اما به گفته کیوگ نسخه بازار آمریکا شیک تر خواهد بود و ارزش انتظار را خواهد داشت. این خودرو یک نسخه کمپر با نام کالیفرنیا (California) هم خواهد داشت. نسخه آمریکایی فاصله بین دو محور طولانی تری دارد و به جای دو ردیف در نسخه اروپا، سه ردیف جایگاه در آن جای گرفته است. با فاصله بین دو محور نسبتا کوتاه تر در نسخه اروپایی، شعاع چرخش مدل اروپایی 11 متر است که با هیوندای آیونیک 5 یا فولکس واگن گلف برابری می نماید.
آی دی.باز روی ماتریس محرک الکتریکی ماژولار فولکس واگن ساخته شده است و بزرگ ترین مدلی محسوب می گردد که تا کنون روی این پلتفرم پیشرفته است. MEB همان پایه ای است که فورد هم میخواهد برای یکی از خودروهای بازار اروپا در سال 2023 از آن استفاده کند.
این خودرو مجهز به یک بسته باتری 77 کیلووات ساعتی (کمی کوچک تر از بسته 82 کیلووات ساعتی آی دی.4) است که با ظرفیت شارژ 170 کیلوواتی موتور 150 کیلوواتی را در عقب خودرو پشتیبانی می نماید. این خودرو حداقل در مدل اروپایی، قابلیت شارژ دوطرفه را دارد و انتقال انرژی خودرو به خانه (V2H) را ارائه می دهد.
مدل مسافری پنج جایگاه با 1.21 متر مکعب فضای بار عرضه می گردد در حالی که مدل کارگو با جایگزین کردن جایگاه های عقب با پارتیشن بندی، فضای بار را به 3.9 متر مکعب می رساند.
برای فضای داخلی، طراحان فولکس واگن از زیبایی شناسی میکروبوس الهام گرفته اند، سبک این ون الکتریکی فولکس واگن از زبان طراحی نسل T1 خودرو بهره گرفته است و بالشتک های جایگاه، پنل های داشبورد و تزئینات درها را با رنگ بیرونی خودرو که خریداران امکان انتخاب آن را از میان 7 گزینه دارند، تطبیق می دهد. گزینه های تک رنگ و چهار طرح دو رنگ که شامل سفید و یک رنگ دیگر می گردد هم دردسترس خواهد بود.
نسخه اروپایی تعدادی از ویژگی های رانندگی اتوماتیک قابل توجه ازجمله دستیار تغییر خط فعال و دستیار پارک فعال و بعلاوه اشتراک گذاری داده های V2X را ارائه می دهد و این یعنی ID.Buzz می تواند اطلاعات خطرات جاده ای را هم با وسایل نقلیه فعال در اطراف و هم زیرساخت های ترافیکی اطراف به اشتراک بگذارد. به روزرسانی تحت وب هم در باز، استاندارد خواهد بود.
نسخه باری تعدادی از جنبه های قابل تنظیم ازجمله انتخاب بین جایگاه های نیمکتی و تکی، و بعلاوه در عقب خودرو، درهای عقب چرخشی دوقلو و درهای جانبی کشویی دوگانه را شامل می گردد. علاوه بر این فولکس واگن چند گزینه تبدیلی را هم برای باز الکتریکی ارائه می نماید که به ارائه دهندگان خدمات در هر زمینه ای امکان می دهد تا خودرو را طبق نیازهای اختصاصی خود سفارشی نمایند. از نظر ظرفیت حمل، مدل کارگو می تواند تا 600 کیلوگرم کالا را با 100 کیلوگرم بار اضافه که روی سقف قرار می گیرد، جابه جا کند.
فولکس واگن بعلاوه به کار گسترده ای که برای کاهش اثرات مخرب زیست محیطی در فرآیند فراوری آی دی.باز انجام داده است، اشاره نمود. روکش داخلی کاملا بدون استفاده از پوست حیوانات ساخته شده است، فرمان هم اگرچه از پلی اورتان است اما به گفته مدیران فولکس واگن ظاهری کاملا مشابه چرم دارد.
روکش جایگاه، پوشش کف و سقف هم به همین ترتیب از کالاهای بازیافتی مانند پلاستیک دریایی و بطری های قدیمی آب تشکیل شده اند. به گفته این شرکت، استفاده از این مواد 32 درصد کربن کمتری نسبت به محصولات مشابه منتشر می نماید. به طور کلی فولکس واگن امیدوار است تا سال 2030 انتشار کربن خود را در اروپا تا 40 درصد کاهش دهد و به عنوان بخشی از نقشه راه کربن خنثی شدن تا سال 2050 به آلایندگی صفر دست یابد.
عکس ها: فولکس واگن آی دی باز
Credit: VolksWagon
منبع: Engadget
منبع: دیجیکالا مگ