گیمیفیکیشن بازی طلایی برای در بازاریابی گردشگری

به گزارش پی سی باران، خبرنگاران : بازی وار سازی یا گیمیفیکیشن در گردشگری شما را یاد چه می اندازد؟ ممکن است با شنیدن این اصطلاح ناخودآگاه به یاد بازی های کامپیوتری یا بازی های گوشی های همراه بیفتید؛ اما کاربرد گیمیفیکیشن در گردشگری و کسب و کارهای گردشگری متفاوت از محیط های بازی مرسومی است که می شناسیم.

گیمیفیکیشن بازی طلایی برای در بازاریابی گردشگری

رسانه قطب نما به قلم سارا شمسی نوشت : زمانی که شما یک تجربه بازی وار را در محیط غیر بازی به مهمانان و جهانگردان ارائه می دهید، در واقع از گیمیفیکیشن در جهانگردی و سفر استفاده نموده اید. در دنیای امروز استفاده از حواس پنج گانه در برنامه های گیمیفیکیشن در جهانگردی اهمیت بسیاری پیدا نموده و بسیاری از برند های جهانگردی با هدیه دادن یک ادکلن یا پکیج غذایی ویژه سعی می نمایند تجربه عمیق تری برای مهمانان خود بسازند.

آنالیز ها درباره بازار پررونق گیمیفیکیشن در دنیا نشان می دهد ارزش بازار دنیای گیمیفیکیشن در سال 2018، حدود 6/8 میلیارد دلار بوده و پیش بینی می گردد تا سال 2024 به 40 میلیارد دلار افزایش یابد.

این آمار نشان می دهد گیمیفیکیشن در کسب وکار های مختلف، به ویژه گیمیفیکیشن در جهانگردی، جایگاه خود را پیدا نموده و هر ساله بخش مهمی از بودجه های بازاریابی را به خود اختصاص می دهد.

اما اصلا گیمیفیکیشن چیست؟ چه فرآیندی دارد؟ و چطور می توان از مزایای گیمیفیکیشن در جهانگردی استفاده کرد؟

در این باره، رسانه قطبنما با محمد اعجازی، راهنمای جهانگردی، فراوری نماینده محتوا در زمینه سفر و مترجم کتاب بازی آفرینی در جهانگردی نوشته رومن ایگر و پائول بولنسی، به تبادل نظر نشسته است.

تعاریف متعددی از گیمیفیکیشن (Gamification) وجود دارد که همه آن ها به یک چیز اشاره می نمایند: ایجاد یک فرآیند بازی گونه در محیط های غیر بازی.

اما منظور از این جمله چیست؟

به اعتقاد محمد اعجازی، تعریف گیمیفیکیشن یا بازی وار سازی دقیقاً از کاری که انجام می دهد، گرفته می گردد. زمانی که ما تجربه یا کاری را که ذاتاً با بازی ارتباطی ندارد، به شکل بازی گونه ارائه می دهیم.

در پانزدهمین کنفرانس آموزشگاه بین المللی MindTrek در سال 2011 نیز گروهی از محققان گیمیفیکیشن را استفاده از عناصر طراحی بازی در یک محیط غیر بازی تعریف نموده اند.

این آموزشگاه جایی است که محققان و کارشناسان نتایج آخرین پژوهش های خود را در زمینه توسعه فناوری، رسانه و فرهنگ دیجیتال برای آینده ارائه می دهند.

از نظر محققان و پژوهشگران این زمینه، بازی وار سازی از ارزش آفرینی کاربر حمایت می نماید و تجربه ای عمیق تر به او ارائه می دهد. برای اجرای گیمیفیکیشن در جهانگردی و برای بهره گیری از آن در راستای بازاریابی در هر حوزه ای باید 4 اصل زیر را به خاطر بسپارید:

1. در طراحی برنامه های گیمیفیکیشن به ویژگی های مخاطب خود توجه کنید؛

2. نوع بازی یا المان هایی که در نظر می گیرید، باید ارتباط منطقی با کسب و کارتان داشته باشد؛

3. برنامه های شما باید مشتریان را به تعامل و مشارکت تشویق کند؛

4. و در نهایت ایده های گیمیفیکیشن باید شما را به اهداف تجاری تان نزدیک کند و باعث افزایش فروش گردد.

کاربرد گیمیفیکیشن در کسب و کار

گیمیفیکیشن در کسب و کار ها با ارائه دستورالعمل ها و بازخورد های فعال به کاربران به وسیله مکانیسم های بازی، شرکت ها را به اهداف و مقاصد تجاری شان نزدیک تر می نماید.

گیمیفیکیشن در واقع با درگیر کردن احساسات مشتری، تجربه ای منحصربه فرد را به او ارائه می دهد و با استفاده از راه حل های گیمیفیکیشن در بازاریابی، هم کاربر و هم صاحبان کسب و کار را به اهدافشان می رساند.

زمانی که مشتریان با برنامه ها یا فعالیت های بازی وار تعامل دارند، بازخورد فوری در خصوص عملکرد خود دریافت می نمایند و گام های بعدی آن ها را به سمت دستاورد نو هدایت می نماید.

گیمیفیکیشن در جهانگردی

وقتی صحبت از گیمیفیکیشن در جهانگردی می گردد، بسیاری از ما ممکن است یاد برنامه های وفاداری ایرلاین ها و هتل ها یا برگزاری مسابقه بیفتیم. شاید برنامه های وفاداری ایر لاین ها و هتل های مختلف را دیده باشید؛ برنامه هایی که شما را تشویق می نمایند تا امتیاز جمع آوری کنید، جایزه ببرید یا از خدمات ویژه ای بهره ببرید؛ یا پلتفرم Airbnb که با معرفی اپلیکیشنی مانند Superhost فزونین میزبانان خود را بر اساس امتیاز کاربران معین و کوشش می نماید با این کار اعتماد میان مهمان و میزبان را تقویت کند.

محمد اعجازی، از راهنمایان جهانگردی و فراوری نمایندگان محتوا در زمینه سفر که شخصاً علاقه بسیاری به گیمیفیکیشن در جهانگردی دارد، بازی وار سازی در جهانگردی را تنها محدود به تخفیف های برنامه های وفاداری نمی بیند؛ بلکه هدف اصلی کاربرد گیمیفیکیشن در کسب و کار های جهانگردی را به یادماندنی تر کردن تجربه و درگیر کردن مخاطب می داند.

بیایید با هم ببینیم که چگونه گیمیفیکیشن در جهانگردی ورود پیدا کرد و چطور بازی وار سازی در جهانگردی اهمیت یافت؟

پیشرفت فناوری در دهه های اخیر ساختار بازار جهانگردی را متحول نموده و بر نحوه عرضه و تقاضای خدمات تاثیر گذاشته است. صنعتی که در گذشته مبتنی بر جاذبه و تکنولوژی های قدیمی بود، امروزه تغییر نموده و تجربه مهم ترین محصول این صنعت شده است.

اهمیت ارائه تجربه منحصربه فرد، تعامل با مشتری و مشارکت در خلق ارزش باعث شده است تا گیمیفیکیشن در بازاریابی جهانگردی نقش پر رنگی ایفا نماید. علاوه بر این صنعت جهانگردی و هتلداری بسیار کاربر محور است؛ بنابراین پتانسیل بالایی برای استفاده از برنامه های گیمیفیکیشن در جهانگردی وجود دارد.

اعجازی نیز از اهمیت تجربه مسافران باخبر است و هدف استفاده از گیمیفیکیشن در جهانگردی را عمیق تر کردن تجربه و به یادماندنی تر کردن آن می داند: اگر چاشنی بازی را به تجربه جهانگردی اضافه کنیم، اصطلاحاً ما این تجربه را بازی وار نموده ایم؛ یا به شکل بازی گونه ای یک تجربه بی ربط به بازی را به مشتری ارائه کردیم. این تجربه می تواند با حواس پنج گانه انسان مانند چشایی، شنوایی، لامسه و حتی بویایی ترکیب گردد و با درگیر کردن مخاطب در قلب ماجرا، محصول نوی را به او ارائه دهد.

تاریخچه گیمیفیکیشن در جهانگردی

وقتی به تاریخچه بازی وار سازی یا گیمیفیکیشن در جهانگردی در منابع مختلف نگاهی می کنیم، تاریخ دقیقی از زمان شروع آن در دسترس نیست.

بعضی از منابع تاریخ شروع گیمیفیکیشن در جهانگردی را هم زمان با راه اندازی اولین برنامه وفاداری هواپیمایی بین المللی تگزاس در سال 1980 می دانند؛ بعضی دیگر به سال 2000 اشاره می نمایند؛ و بعضی دیگر معتقدند که اصطلاح گیمیفیکیشن برای اولین بار در سال 2008 ظاهر شد و از سال 2010 در میان کسب وکار های جهانگردی محبوبیت پیدا کرد.

اعجازی در این باره می گوید: شاید نتوانیم نقطه ثابتی برای شروع گیمیفیکیشن در جهانگردی در نظر بگیریم؛ اما دهه 30-40 میلادی شروع دورانی است که موضوع اضافه کردن فضای تفریح به کار ها، وارد مقالات و تحقیقات علمی شد.

با همه این ها اما اگر بخواهیم نقطه عطفی برای گیمیفیکیشن در جهانگردی معرفی کنیم؛ باید به رویداد بازار سفر جهانگردی (World Travel Market) در سال 2011 اشاره کنیم؛ جایی که شرکت بریتانیایی Euromonitor International، ارائه دهنده تحقیقات بازار، گیمیفیکیشن را یکی از فرایند های آینده صنعت جهانگردی مطرح نمود.

از سال 2011 بود که موضوع گیمیفیکیشن به طور گسترده ای مورد توجه دانشگاهیان و متخصصان نهاده شد و مقالات و کنفرانس های متعددی به تحلیل موضوع بازی وار سازی در جهانگردی و استراتژی های گیمیفیکیشن در بازاریابی جهانگردی دست زدند.

فرمول استفاده از گیمیفیکیشن در جهانگردی

احتمالاً بار ها از خودتان پرسیده اید که چطور می گردد یک تجربه را، حتی بعد از تمام شدن سفر، در فکر مخاطب زنده نگه داشت؟

اعجازی پاسخ این سوال را در برنامه ها و کاربرد بازی وار سازی و گیمیفیکیشن در جهانگردی می بیند: فرض کنید ادکلنی خوش عطر از هتلی که در آن اقامت داشتید، هدیه گرفتید. حتی بعد از تمام شدن اقامتتان، هر کجا که عطر آن ادکلن به مشامتان برسد، یاد هتل محل اقامت خود می افتید. با این کار، خاطره اقامت شما همواره در فکرتان حک شده. ترکیب کردن تجربه با حواس پنج گانه مثل بویایی، نمونه ای از کاربرد گیمیفیکیشن در جهانگردی است که با عمیق تر کردن تجربه و به یادماندنی تر کردن آن، باعث افزایش وفاداری مهمانان و ترغیب آن ها به تجربه دوباره خدمات می گردد.

مترجم کتاب بازی آفرینی در جهانگردی یادآوری می نماید که با گذشت سال ها، کاربرد گیمیفیکیشن در جهانگردی هم پیشرفته. امروزه دیگر بازی وار سازی در جهانگردی محدود به تخفیفات و جوایز برنامه های وفاداری ایرلاین ها و هتل ها نیست؛ بلکه درگیر کردن حواس پنج گانه، ایجاد خاطره ای به یادماندنی، درگیر کردن مخاطب، آموزش و… نقش مهمی در برنامه های گیمیفیکیشن در جهانگردی ایفا می نمایند.

علاوه بر این، استراتژی های گیمیفیکیشن در بازاریابی با ایجاد انگیزه های درونی (مانند به دست آوردن امتیاز و جوایز) و انگیزه های بیرونی (مانند مشارکت و افزایش تعاملات) در کاربران، آن ها را به سمت یک هدف خاص هدایت می نمایند.

ارزش تجاری گیمیفیکیشن در جهانگردی برای کسب و کارها

استفاده از برنامه های گیمیفیکیشن در بازاریابی و تاثیر غیر قابل انکار آن بر وفاداری مصرف نمایندگان، مانند یک انقلاب در کسب وکارهای تجاری بود. زمانی که کاربران شما با برنامه ها و تجربیات بازی وار شده درگیر می شوند، می توانند ارتباط بهتری با محصول و خدمات برندتان برقرار می نمایند.

محمد اعجازی نیز اهمیت استفاده از گیمیفیکیشن در کسب و کارهای جهانگردی را در عمیق تر کردن تجربه و تاثیر مهم آن در حفظ مشتریان قبلی و البته جذب مصرف نمایندگان نو می بیند: هر کسب وکاری در پی راهی برای سودآوری بیشتر است؛ هدفی که اغلب کسب وکار ها را به سمت توسعه بازار یا توسعه محصول هدایت می نماید. اگرچه این ها از پایه های اصلی بازاریابی و پیروزیت یک برند هستند، اما ارائه تجربه به یادماندنی و جلب رضایت مهمان، او را به سفیر برند شما در جامعه خود تبدیل می نماید؛ چه اینفلوئنسری با میلیون ها دنبال نماینده باشد و چه عضوی از یک خانواده کوچک، اشتراک گذاری تجربه های جهانگرد با افراد جامعه و محتوای فراوری شده به وسیله کاربر (UGC) تاثیر گذاری بسیار بیشتری نسبت به تبلیغات در رسانه ها دارد.

این یک واقعیت است که بیلبورد های تبلیغاتی شما در نهایت می توانند چند کلمه با مخاطبان صحبت نمایند؛ اما مهمانان راضی می توانند ساعت ها از تجربیات به یادماندنی که کسب کردند، حرف بزنند و افراد دیگر را نیز مجاب نمایند تا این تجربه ها را تکرار نمایند.

از طرف دیگر کسب وکارها به یاری برنامه های گیمیفیکیشن در جهانگردی می توانند داده ها و اطلاعات مفیدی در خصوص علایق و چالش های مصرف نمایندگان به دست آوردند و با عملکرد بهتر در کمپین های بازاریابی آینده، به اهداف تجاری خود دست پیدا نمایند.

مزایای گیمیفیکیشن در جهانگردی

با توجه به اهمیت و کاربرد بازی وار سازی در جهانگردی، بیایید نگاهی کنیم به مزایای استفاده از برنامه های گیمیفیکیشن در جهانگردی. کارشناسان، سه مزیت اصلی را در این زمینه برمی شمرند:

افزایش وفاداری مهمانان

ارائه تجربه منحصربه فرد و جلب رضایت مهمانان، باعث افزایش وفاداری آن ها و در نهایت تمایل آن ها به بازگشت و استفاده مجدد از خدمات می گردد. موزه ای را در نظر بگیرید که با ارائه بازی و برنامه های سرگرم نماینده مناسب بچه ها، به والدین اجازه می دهد بدون نگرانی و استرس به همراه بچه ها خود از موزه بازدید نمایند. جلب رضایت آن ها باعث می گردد تا این کار را به دوستان خود نیز توصیه نمایند.

افزایش انگیزه مهمانان

بازی وار سازی در جهانگردی و تجربه های جهانگرد باعث افزایش انگیزه درونی و بیرونی مهمانان می گردد. برای مثال، تمایل برای کسب امتیازات بیشتر و استفاده از پاداش ها یا تشویق آن ها به مشارکت، غرق شدن در تجربه و لذت حضور در آن، از نمونه تاثیرات استفاده از بازی وار سازی در کسب و کار های مختلف جهانگردی است.

بهبود فرایند بازاریابی در هتل ها و شرکت های مسافرتی

اگر در پی افزایش مشارکت و حضور مهمانان در مکانی خاص یا بهبود استراتراژی های بازاریابی خود هستید، از گیمیفیکیشن در کسب و کار تان بهره ببرید. برنامه های بازی وار سازی در جهانگردی به شما یاری می نماید، روابط طولانی تر با مشتریان برقرار کنید.

بعلاوه همراه کردن وفاداری مشتریان با ابزار های پیش برد فروش، به سود بیشتر کسب وکار ها منجر می گردد.

5 اصل گیمیفیکیشن در جهانگردی

به یادماندنی تر کردن تجربه، هدف مهم کاربرد گیمیفیکیشن در جهانگردی است؛ موضوعی که محمد اعجازی بار ها و بار ها در تبادل نظریش با قطبنما به آن اشاره می نماید. اما راه تحقق این هدف چیست؟

در کتاب بازی آفرینی در جهانگردی با 5 اصل گیمیفیکیشن آشنا می شویم که رعایت این 5 اصل موجب به یاد ماندنی تر شدن و عمیق تر شدن تجربه جهانگرد می گردد.

غرقگی، شبکه سازی، القای حس مثبت، دستاورد و معنا داشتن، 5 اصلی است که اعجازی به آن اشاره می نماید و هدف نهایی آن ها را به حداکثر رساندن سود می داند. منظور از سود در اینجا صرفاً هزینه ای نیست که به وسیله کاربر یا مهمان پرداخت می گردد؛ هدف در اینجا آن است که کاربر قبل از تجربه، در حین تجربه و حتی پس از آن، همچنان خودش را در محیط احساس کند. گیمفیکیشن در جهانگردی مانند خدمات پس از فروش برای محصول عمل و سعی می نماید آن را در فکر مخاطب زنده نگه دارد.

اعجازی برای درک عمیق تر این 5 اصل، این طور شرح می دهد:

غرقگی

غرقگی (Flow) یکی از 5 اصلی است که به عمیق تر شدن تجربه کاربران یاری می نماید. مترجم کتاب بازی آفرینی در جهانگردی در شرح این اصل می گوید: غرقگی در گیمیفیکیشن در جهانگردی را می توانیم با بازی کامپیوتری بچه ها مقایسه کنیم. احتملاً دیده اید زمانی که کودک غرق بازی کامپیوتری می گردد، دیگر متوجه اتفاقاتی که در اطرافش می افتد، نیست و کاملاً خودش را در بازی حس می نماید. اینجا است که بازی به هدف خودش رسیده و توانسته کاربر را در خودش غرق کند.

غرقگی در گیمیفیکیشن جهانگردی نیز تجربه را غنی تر و آن را در وجود کاربر ثبت می نماید. برای مثال، عینک هایی که در جهانگردی اسکی استفاده می گردد، در نظر بگیرید. این عینک ها دارای مانیتور های کوچکی هستند که در لحظه داده هایی را به کاربران ارائه می دهد. ارائه اطلاعاتی مانند سرعت در لحظه، میانگین سرعت، نقشه جهت و..، به کاربران اجازه می دهد تا یک بازخورد فوری از عملکرد خود داشته باشند و عمیق تر در تجربه خود غرق شوند.

هدایت پله پله کاربر در یک منطقه جهانگردی با تابلو های راهنما یا هدایت جهانگرد در دل طبیعت با اپلیکیشن Geocaching برای پیدا کردن جایزه های پنهان شده، از نمونه های غرقگی در گیمیفیکیشن است که باعث می گردد کاربر مثل یک کودک در تجربه مقصد غرق گردد.

شبکه سازی

در شبکه سازی میان کاربران با هم و کاربران با سیستم، حس حمایت گری سیستم از کاربران و حمایت گری کاربران از هم است که اهمیت پیدا می نماید. اگر یک اپلیکیشن یا برنامه گیمیفیکیشن در جهانگردی بتواند کاربران را کنار هم قرار دهد و میان آن ها شبکه سازی کند، در نهایت پیروز خواهد شد تجربه خوشایندی برای آن ها رقم بزند.

اعجازی برای درک بهتر این موضوع، تور مسافرتی را مثال می زند. اگر در یک تور مسافرتی اعضای آن نتوانند به خوبی با یکدیگر ارتباط برقرار نمایند، در نهایت تجربه خوبی هم از آن تور نخواهند داشت. یا در شبکه اجتماعی couchsurfing یک طرف مهمان و یک طرف میزبان واقع شده است. اگر این افراد بتوانند با همدیگر مشارکت و شبکه سازی نمایند، تجربه مهمان شدن و میزبانی کردن به خوبی اتفاق می افتد و ارزش و اعتبار برند نیز بالا می رود.

اپلیکیشن هایی مانند Scaperoom نیز از دیگر برنامه های گیمیفیکیشن هستند که ارتباط میان کاربران در نهایت منجر به برنده شدن یک تیم می گردد. در واقع زمانی که کاربران با یکدیگر شبکه سازی می نمایند، ارزش و اعتبار بیشتری نیز کسب می نمایند.

در جای دیگر، شرکت هواپیمایی با برگزاری یک کمپین بازاریابی جهانگردی و اهدای جوایز به مهمانان خود، ضمن ارتباط عمیق با آن ها، تجربه ای فراموش نشدنی برای شان رقم می زند.

دستاورد

دستاورد، شاید مهم ترین اصل گیمیفیکیشن در جهانگردی و ماحصل سفر و تجربه مهمانان است که حتی تا سال ها بعد برای او باقی می ماند. دستاورد دقیقاً همان چیزی است که مسافر بعد از برگشت از سفر برای اطرافیان خود تعریف و آن ها را مشتاق می نماید تا این تجربه را امتحان نمایند؛ این شرحی است که اعجازی از اهمیت دستاورد در گیمیفیکیشن در جهانگردی می دهد.

انجام یک پروژه سنگین و مهم مانند پیاده روی مذهبی جهت سنت جیمز میان دو کلیسای فرانسه و اسپانیا و به انتها رساندن پیروزیت آمیز آن، حس فزونی و خبره بودن را برای کاربر به همراه دارد و این دستاورد تا سالیان سال برای او باقی می ماند.

او از دستاورد مهم هم سفر شدن با راهنمایان جهانگردی خبره هم می گوید: یک راهنمای جهانگردی خبره و باتجربه می تواند به عنوان تسهیل گر، الگوی مسافران خود باشد؛ به طوری که جهانگردان رفتار و مهارت های او را الگو قرار می دهند و در طی جهت مانند او عمل می نمایند. در چنین شرایطی مهمانان در عین لذت بردن از سفر، آموزش می بینند و مهارت های ضروری را می آموزند. این کار به آن ها یاری می نماید تا بار دیگر اگر به تنهایی قدم در این جهت گذاشتند، به خوبی از پیچ وخم ماجرا مطلع باشند و به درستی رفتار نمایند.

معنادار بودن

سفر باید یک تجربه معنادار را برای مان بسازد و بازی وار سازی در جهانگردی به معنادار شدن آن یاری می نماید. یکی از استراتژی های گیمیفیکیشن (Gamification) در جهانگردی که به معنادار شدن یک تجربه یاری می نماید، داستان سرایی است. اما منظور از داستان سرایی یا Storytelling و تاثیر آن در معنادار شدن تجربه چیست؟

وقتی برای بازدید از خانه بروجردی های کاشان می رویم، راهنمایان در کنار شرح جزئیات و فن معماری بنا، داستان عشق میان دختر و پسری را برای مان تعریف می نمایند؛ دختری از طبقه بالای جامعه (طباطبایی ها) و پسری از طبقه پایین تر. شرط پدر دختر برای این ازدواج، ساختن خانه ای باشکوه هم رده و هم ردیف خانه خودشان بود که در نهایت با ساخت خانه بروجردی ها عشق این دو جوان به ثمر رسید.

ترکیب این داستان و با جزئیات، معماری و آرایه های خانه بروجردی، مانند یک فیلم در فکر مخاطب شکل می گیرد و تجربه این سفر را برای او معنادارتر می نماید. داستان سرایی باعث می گردد تا تجربه بازدید از این خانه برای همواره در فکر فرد ثبت گردد؛ اعجازی اهمیت داستان سرایی در گیمیفیکیشن در جهانگردی را اینطور تشریح می نماید.

در همین حال، آزادی عمل یا خودمختاری یکی دیگر از راه حلهایی است که به معنادارتر شدن تجربه کاربر یاری می نماید. راهنمای توری را در نظر بگیرید که دائماً به شما می گوید:

  • این کار را کنید؛
  • از این جهت بروید؛
  • از گروه جدا نشوید؛

و ده ها دستور دیگر که آزادی عمل را از شما می گیرد.

اگر می خواهیم تجربه عمیق تری به مهمانان خود ارائه کنیم، باید به آن ها فرصت دهیم تا جای ممکن آزادی عمل و اختیار داشته باشند. برای مثال، اتوبوس های روباز شهرگردی تهران با ارائه یک بلیت 24 ساعته به مسافران اجازه می دهند:

  • در هر ایستگاهی که می خواهند پیاده شوند؛
  • هرچه قدر که می خواهند گشت وگذار نمایند؛
  • و در نهایت با اتوبوس بعدی به ایستگاه بعد بفرایند.

این حس خودمختاری به عمیق تر شدن تجربه و معنادار شدن آن یاری می نماید و تجربه شخصی سازی شده به کاربر ارائه می دهد.

القای احساس مثبت

احساس مثبت، شامل مجموعه ای از حس های متنوع و جنبه های مختلف زیباشناسانه است که تجربه را به یادماندنی تر می نماید.

  • آرامش و تنش

تصور کنید سوار یک ترن هوایی در شهر بازی هستید، در لحظاتی سرعت ترن کم می گردد و آرام حرکت می نماید و در لحظاتی دیگر، با سرعت گرفتن ترن، اوج هیجان و لذت را تجربه می کنید. مثالی که اعجازی به آن اشاره می نماید نمونه ای از حس آرامش و تنش است که باعث القای حس مثبت به کاربر می گردد.

  • ترکیب حس های آشنا و ناآشنا

گاهی با گروه مسافران مختلف به یک مکان همیشگی سفر می کنید و گاهی با گروه ثابتی از افراد، به دیدن مقاصد جهانگردی مختلف می روید. هر کدام از این ها تجربه ای متفاوت و متنوع برای تان رقم می زند؛ چه زمانی که با افراد آشنا به جای نوی سفر می کنید و چه زمانی که با افراد نو از یک مقصد همیشگی بازدید می کنید. ترکیب حس های آشنا و ناآشنا به شما یاری می نماید تجربه متفاوت از قبلی داشته باشید.

  • حس شگفتی

تصور کنید در یک تور حیات وحش شرکت نموده اید، و پس از ساعت ها انتظار بالاخره گونه جانوری که در پی آن بودید، می بینید. اینجا است که حس شگفتی از پیدا کردن چیزی که در پی آن بودید، تجربه را برای تان به یادماندنی تر می نماید؛ مترجم کتاب بازآفرینی در جهانگردی احساس مثبت ناشی از شگفتی را با این مثال شرح می دهد.

  • جنبه های زیبایی شناسانه

جنبه های زیبایی شناسانه در بازدید از یک جاذبه جهانگردی مانند معماری، فرهنگ و مردمان آن مقصد به عمیق ترشدن تجربه سفر یاری می نماید. دیزنی لند در اروپا یکی مجذوب کننده ترین مقاصدی است که با جنبه های زیباشناسانه، مسافران را محو زیبایی خود می نماید و تجربه منحصربه فرد برای شان ایجاد می نماید.

نکته کلیدی در استفاده از گیمیفیکیشن در جهانگردی

درک اصول گیمیفیکیشن در جهانگردی به تنهایی کافی نیست؛ بلکه باید به یاری ابزار ها این اصول را در تجربیات مهمانان تقویت کنیم. محمد اعجازی معتقد است درگیر شدن حواس پنح گانه، یکی از کلیدی ترین نکته ها در گیمیفیکیشن در جهانگردی است که به تقویت این اصول و عمیق تر شدن تجربه یاری می نماید. اما چگونه؟ بیایید یک مثال را مرور کنیم:

فرض کنید به تور چیدن زعفران در خراسان جنوبی رفته اید:

  • اگر چیدن زعفران ها را از پشت شیشه اتوبوس دیدن کنید، تنها حس بینایی شما درگیر شده است؛
  • از ماشین پیاده می شوید و در چیدن زعفران ها به کشاورزان یاری می نماید. در اینجا حس لامسه شما نیز درگیر می گردد؛
  • به صدای چیدن گل از زمین گوش می دهید و از حس شنوایی خود در این تجربه استفاده می کنید؛
  • به نوشیدن یک چای خوش طعم و خوش عطر زعفرانی دعوتتان می نمایند؛ این بار حس چشایی و بویایی شما هم به کار گرفته می گردد.

به همین راحتی شما توانستید با درگیر کردن حواس پنج گانه، تجربه ای به یادماندنی داشته باشید که هرگز از فکرتان پاک نمی گردد. در حقیقت، بازی وار سازی در جهانگردی به معنی درگیر کردن جهانگرد و کاربر با تجربه است؛ به طوریکه که با تمام وجود آن را درک کند و در او نهادینه گردد.

گیمیفیکیشن در ایران

در دورانی که کاربرد گیمیفیکیشن در جهانگردی روز به روز بیشتر توسعه پیدا می نماید، آینده گیمیفیکیشن در ایران چگونه خواهد بود؟

امروزه با وجود توسعه صنعت جهانگردی در دنیا، رمز پیروزیت و مزیت رقابتی هر کسب وکار جهانگردی از ایستگاه گیمفیکیشن عبور می نماید؛ این پاسخی بود که محمد اعجازی به این سوال می دهد: ایران علاوه بر میراث تاریخی، طبیعی و فرهنگی، میراث مردمش را دارد؛ این بزرگ ترین پتانسیلی است که به کسب وکار ها یاری می نماید تا تجربه های غیر تکراری و متفاوت به کاربران ارائه دهند.

به نظر اعجازی، پیروزیت کسب وکار های جهانگردی تنها با پیروی از دستور العمل های گیمیفیکیشن در جهانگردی اتفاق نمی افتد؛ بلکه این علاقه خالص آن ها به ایجاد تجربه ای به یادماندنی و بازی وار است که برای صاحبان کسب وکار ها مزیت رقابتی می آفریند.

منبع: توریسم آنلاین
انتشار: 13 اردیبهشت 1402 بروزرسانی: 13 اردیبهشت 1402 گردآورنده: pcbaran.ir شناسه مطلب: 407

به "گیمیفیکیشن بازی طلایی برای در بازاریابی گردشگری" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گیمیفیکیشن بازی طلایی برای در بازاریابی گردشگری"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید